Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Behöver du en annan siren så har wissel konstaterat att all verkar lika, du kan alltså ta en beg S60 eller XC90 siren och stoppa in i din bil. Det behövs ingen initiering och det tror jag inte behövs för en ny heller. Jag behövde aldrig släcka några felkoder utan larmet funkade direkt efter det att sirenen var lagad.
svda skrev:Behöver du en annan siren så har wissel konstaterat att all verkar lika, du kan alltså ta en beg S60 eller XC90 siren och stoppa in i din bil.
S60 går bra (det gör det ju nästan alltid) och även S80 (fast det är mindre intressant). Men sirenen till XC90 har annat artikelnummer och funkar troligen inte så bra även om den på tidigare årsmodeller ser likartad ut. Se t.ex. här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 17&start=0

Sena årsmodeller av XC90 har en siren som ser ut på samma sätt som i nästföljande modellgeneration (S80N, V70 II m.fl.).
svda skrev:Det behövs ingen initiering och det tror jag inte behövs för en ny heller. Jag behövde aldrig släcka några felkoder utan larmet funkade direkt efter det att sirenen var lagad.
Mycket möjligt att det kan funka utan initiering. Fast VIDA säger att det behövs vid byte av siren (varvid det naturligtvis förutsätts att det är en helt ny siren som monteras), inte bara då larm eftermonteras. Finns för övrigt en särskild felkod för konfigurationsfel på sirenen, UEM-0078. Återstår att se om den visar sig när min "nya" siren monterats. Spaning pågår efter en så färsk begagnad som man kan hitta (d.v.s. från MY -08 eller -09).
Har luskat lite ytterligare i detta och kan konstatera följande:

1. Troligen har wissel och svda helt rätt i att det är samma siren även i XC90 som i S60, V70N och S80. Att jag trodde annorlunda berodde på att det är annat artikelnummer på sirenen till XC90 än för S60/V70N/S80 när man tittar i VIDA. Men detta faktum är troligen i sin tur bara en följd av att hållaren är annorlunda i XC90 och att Volvo bara säljer sirenen tillsammans med hållaren. Dock ändras sirenen till XC90 fr.o.m. chassinummer 615815, vilket i praktiken innebär några månader in på MY -12. XC90 får då en siren som ser ut som den på bilarna i nästföljande generation (V70 II m.fl.) och den sirenen funkar troligen inte i de äldre bilarna.

2. Rätt siren är märkt med artikelnummer 8637399 på baksidan av sirenen. Det artikelnumret hittar man dock ingenstans i VIDA eftersom sirenen alltid säljs tillsammans med hållaren och Volvos artikelnummer avser siren plus hållare.

3. Sirenen har en märkning för tillverkningstidpunkt (årtal och vecka). Märkningen finns till höger under artikelnumret på sirenens baksida. Tyvärr är detta bara till partiell hjälp när man jagar en så färsk siren som möjligt. För det första uppger de som säljer begagnade sirener sällan tillverkningstidpunkten i annonsen. För det andra syns ofta märkningen dåligt på bild eftersom den bara är inristad lite provisoriskt, inte gjuten i plasten som andra beteckningar på sirenens baksida. Slutligen sitter sirenen ofta kvar i sin hållare när den säljs begagnad och då syns inte baksidan av själva sirenen på bild överhuvudtaget.

4. Jag har nu med viss möda lyckats rota fram en begagnad siren tillverkad 2014 på ebay. Den gick på 120 euro inklusive frakt, d.v.s. ungefär halva nypriset. Vad jag kan se är detta den färskaste begagnade siren man just nu kunde köpa i hela världen. :-) Och med nödvändighet kommer den förstås från en bil som fått sin siren utbytt för ett par år sedan.

5. Jag är fortfarande osäker på vad den konfigurering av sirenen som VIDA säger behövs efter bytet egentligen innebär. Men min gissning är att den helt enkelt gör en reset på UEM (den styrenhet på CAN-nätet som styr larmet) så att UEM och SCM (sirenens interna styrenhet) skakar hand på nytt. Noteras kan att man enligt VIDAs anvisningar inte kopplar bort batteriet innan man byter sirenen. Alltså är både UEM och SCM fullt vakna då det sker och när den nya sirenen sedan ansluts är det inte säkert att de kan kommunicera med varandra just därför att förbindelsen brutits medan de var vakna. Om man däremot kopplar bort batteriet innan man byter sirenen är det fullt tänkbart att det går bra utan konfigurering i VIDA eftersom styrenheterna då startar om när batteriet kopplas in på nytt. Jag har sett en del inlägg på svxc.se som säger att konfigureringen nollställer någon slags räknare för batteriets livslängd. Men det tror jag inte så mycket på. Om det fanns en sådan räknare (vilket vore en bra idé med tanke på att batteriet så småningom går sönder och då även riskerar att förstöra kretskortet) borde det finnas en felkod som specifikt varnar för att det är dags att byta batteri/siren. Men någon sådan felkod finns uppenbarligen inte.
Jag har också fått felmeddelandet: Larm service erfordras på min 2003 V70N. Jag visste inte ens att bilen hade larm :lol: Men stenen tjuter fint. Här jag skulle kolla säkring för siren nr 38 så fanns det ingen säkring där. Tänkte rycka ur den och se om felmeddelandet försvann.
Konstigt att du inte har någon säkring på plats 38. Också konstigt om du får sirenen att låta särskilt mycket och länge utan någon säkring på den platsen. Då drivs ju sirenen bara av reservbatteriet, som laddas ur och inte laddas upp på nytt eftersom sirenen inte får någon ström utifrån.

Sedan är det också rätt utsiktslöst att försöka rycka säkringen, om man nu har en, för att bli av med felmeddelandet. Tar man bort den säkringen har ju bilen verkligen anledning att påpeka att man har fel på larmet. Snarare bör du kanske prova att sätta dit säkringen och se om det hjälper.
Hej!
Är det någon som sparat nån kasserad larmsiren, och som kan tänkas skänka den mot portokostnad?
Volvosiren.jpg
Volvosiren.jpg (5.59 KiB) Visad 489 gånger
Skulle vilja ha fatt på ett par tre stycken för undersökning.
Om den redan är öppnad så gärna ett foto på kretskortet först för att avgöra om det är allt för dåligt skick.

/Jocke
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]