Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
bilman skrev:Med "saken" menas motorns oljedrickandet. Lugnande att det kan vara igensatt vevhusventilation, men, som White skrev kan motorrenovering komma i fråga och jag har ingen aning vad en renovering kostar.
I en tidigare post skriver du ju att du inte vet hur mycket olja den drar... vad finns då att göra någonting åt?

Lite olja drar de alltid. Håll koll på oljestickan så att nivån är mellan strecken när du tankar, och se om du behöver fylla på om några hundra mil.

Normal förbrukning för dessa när de gått några tiotusen mil är nog uppskattningsvis 1 liter på 500 mil. Väldigt ungefärligt, och beror på många faktorer.
av rid54
Att du gjorde oljebyte var nog en bra sak. Oljan du valde är inte fel på något sätt. Kontrollera oljenivån var 50 mil i början och notera om (hur mycket) du förlorar. Fyll på innan nivån kommer till MIN-läget på stickan. Gör likadant varje gång när du kollar så att det inte blir fel pga lutning eller att oljan inte hunnit rinna ner i tråget eller så. Efter ett tag vet du hur mycket som motorn drar och då kan du börja fundera på om det är nåt problem eller inte. Motorer kan dra olja av olika skäl. Slitna cylinderlopp och/eller kolvringar är ett dyrbart skäl, men då har man ofta andra problem (dålig komp, dåliga avgasvärden). Sedan kan det läcka, men det är ofta självindikerande och går oftast att fixa. Därtill kan det gå åt olja (i vissa motorer) om tätningarna till ventispindlarna är slut, då kommer det att kunna sugas in lite olja via insugsventilerna. Sedan finns det säkert fler sätt att förlora olja.... Kör ett tag och känn efter om det är ett problem.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Är det ngn större skillnad mellan castrol 5w40 a3/b4 och c4? Har a3/b4 i motorn nu. Har en 940 ftt (rödblock).

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]