Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S80 V8 2007, återkommande felkod på mager blandning i bakre cylinderraden (kod sätts om "adaptionen når sitt ändläge"). Enligt VIDA brukar motorlampan tändas men i min bil är den fortfarande släckt. Egentligen inget problem, men känns som att man bara väntar på att den ska tändas nu. Tänker också det kan bli klurigt med besiktningen om någon månad, blir väl direkt underkänt om man har felkoder på avgasreningen.

Frysta värden från första gången felkoden sattes:
http://i.imgur.com/BPPOFKA.jpg

Möjliga felorsaker enligt VIDA:
  • För hög etanolhalt i bränslet - tankar 95 som vanligt, hunnit tanka från många olika mackar sedan koden sattes
  • Felaktigt monterad/skadad oljesticka (luftläckage) - sitter som den ska och borde inte ge bankspecifika problem?
  • Luftläckage, inloppsrör/avgasrör
  • Lågt bränsletryck - låg belastning, lugn körning första gången den sattes. Inga övriga prestandaproblem
  • Skadad luftmassemätare - borde ge dålig lambda på båda bankerna antar jag, men har testat en rengöring ändå utan förbättring
Ska man börja pyssla med startgas måntro, isf var och hur? Har hört mycket om ventilkåpspackningar som ger sig förr eller senare på V8:orna, om det kan tänkas ha med detta att göra? Eller kan det vara problem med någon lambdasond? Andra idéer? Ovanlig motor och sparsamt med info om just bankspecifika problem när jag googlat så är ju glad om jag slipper "ta hjälp" av verkstad.
Efter att ha funderat på detta, så kan det även vara så att reglerspjället är skadat.
Detta bör vara luftmassemätar-felet i din listning.

Det står ju i din text att "adaptionen når sitt ändläge" och det bör betyda att det begärda läget för adaptionen är utom räckhåll för motorstyrningen. Och då man behöver gnista, luft och bränsle för att motorn ska gå, känns det som att mängden luft är det som spökar.
Schmoyoho skrev:Har en burk startgas men vet inte riktigt hur eller var jag ska använda den...
Har själv aldrig haft något problem där den här tekniken varit användbar så har inte provat. Men idén är ju att med motorn igång spruta lite på punkter där man misstänker luftläckage på insugssidan (på avgassidan funkar det inte). Om startgasen sugs in på grund av läckan får man lite förhöjd tomgång.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]