Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!

Har funderat ett tag på att montera in nya växelspaken i min V70 my10. Men det är ju ett S-läge på den. Har förstått det som att S och M är samma fast så länge man inte rör spaken/paddlarna så växlar den automatiskt i S-läget fast något sportigare tills man rör spaken/paddlarna. Jag vill ogärna montera spaken utan att ha ett sportläge, det är ungefär lika efterblivet som att dekaltrimma sin 2.0D med D5 emblem. :roll:

Så till frågan, vad är det för skillnader i lådorna med S läge mot dom utan? Är det endast mjukvaruskillnader kanske det går att programmera in rätt mjukvara? Kan tillägga vilken motor jag har också och det är 2,4D 175hk.
Det brukar vara så att om inte Volvo har tänkt att en viss mjukvara ska finnas i en viss konfiguration, då går det inte att ladda in den heller. När jag köpte min 2012:a fick man S-läget om man köpte bil med motorn T6 eller D5. Tidigare hade det tydligen bara varit om man köpte T6. Sportläget var alltså inget som man kunde köpa som tillbehör, utan det följde med motorvarianten, vare sig man ville eller ej. Därför misstänker jag att om inte motorversionen funnits med S-läge, så finns det nog ingen mjukvara att lägga in för att få det nu heller. Inte från Volvo i alla fall.

På mitt spakställ, av äldre typ, finns det inga märkningar för sportläget. Det dyker bara upp i instrumentet. Paddlar fanns inte heller att få då. Men annars är det rätt uppfattat. S fungerar som D, fast väljer lägre växel, växlar ner oftare, växlar kvickare och har en mer aggressiv mappning av gaspedalen. På en XC70 diesel är inte Sport det första jag tänker på när jag kör, men det fungerar också bra som läge Stark när jag drar husvagn på en guppig grusväg, exempelvis. Vill jag göra en omkörning där det är lite kort sträcka händer det också att jag petar över den i Sport. Annars tycker jag bilen är för nervös om jag kör i läge S hela tiden.
Hm, där ser man. Ogillar att det inte finns ett sportläge egentligen för då styrs ju det lite hur hårt man trampar på gasen, har ju hänt en del gånger att jag gasat lite för mycket när jag svängt i korsningar och bilen varvar upp till 3000rpm innan växling. Behöver ha ett K-läge (kärringläge). :lol:
Förstår inte riktigt hur du resonerar när du säger att du inte vill montera spaken utan att ha sportläge. Spaken funkar ju på precis samma sätt som din nuvarande spak bortsett från att den fälls till vänster snarare än höger när man vill övergå från automatisk till manuell växling. OK, det står ett S på den senare av de två "nya" knopparna (den som inte har indikering av valt läge i själva knoppen). Men manuell växling är ju också ett slags sportläge så S:et stör väl knappast.
apersson850 skrev:När jag köpte min 2012:a fick man S-läget om man köpte bil med motorn T6 eller D5. Tidigare hade det tydligen bara varit om man köpte T6.
Där har Volvo blivit generösare med tiden. Min V70 -15 har sportläge fastän den "bara" är en D4. Kanske var det rentav så på slutet att alla fick sportläge men det är jag inte säker på.
Ja Volvo kanske bestämde sig för att "bjuda" alla på sportläget för att slippa tillverka två olika växelspaksknoppar, en med S-märkning och en utan. :wink:
andersuw skrev:Förstår inte riktigt hur du resonerar när du säger att du inte vill montera spaken utan att ha sportläge. Spaken funkar ju på precis samma sätt som din nuvarande spak bortsett från att den fälls till vänster snarare än höger när man vill övergå från automatisk till manuell växling. OK, det står ett S på den senare av de två "nya" knopparna (den som inte har indikering av valt läge i själva knoppen). Men manuell växling är ju också ett slags sportläge så S:et stör väl knappast.
S:et kommer störa jättemycket. Jag kan inte ens ha 18 grader på t.ex förarsidan och 19 grader på passagerarsidan, får panik. Säkert nån lätt OCD-störning. :lol:
Jag tror jag ändå hittat lösningen åt dig. Det finns två varianter av den nyare spaken: En tidig (bara årsmodell -13) och en senare. Den tidiga har växellägesindikering i knoppen, den senare har det inte eftersom man då flyttat upp den indikeringen i kombiinstrumentet. Jag tror också att det bara är den senare som har ett S på knoppen. Den tidiga knoppen har lite samma "look and feel" som ett TV-spelsreglage men det kanske inte stör lika mycket som S:et. :wink: :P

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI