Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
Jag har fått för mig att mitträcket på motorvägen döljer mötande bilars belysning, och därför automatiken inte funkar helt 100.
av sorsj
Jag hävdar fortfarande att beskrivningen av det adaptiva LED-helljuset i bilmanualen (XC90 MY 2017 nedtill sid 138) ger en helt annan förhoppning om funktionen än vad man sedan upplever vid körning. Det står inte heller något om att funktionen ska återgå till vanlig icke-adaptiv ned/uppbländningsautomatik över viss hastighet eller på viss vägtyp.

Men, som sagt, strålkastarfunktionen i övrigt är mycket bra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har kört två olika XC90 i ca två år nu. Plus andra Volvobilar och andra märken. Ingen har funkat perfekt på motorväg. På landsväg är XC90in GRYM. Men motorväg är svårt. Höjdskillnader mellan filerna, mitträcke osv. Speciellt lastbilar som blinkar. Det gör att jag inte använder funktionen på motorvägen alls.
av riha
sorsj skrev:Jag hävdar fortfarande att beskrivningen av det adaptiva LED-helljuset i bilmanualen (XC90 MY 2017 nedtill sid 138) ger en helt annan förhoppning om funktionen än vad man sedan upplever vid körning. Det står inte heller något om att funktionen ska återgå till vanlig icke-adaptiv ned/uppbländningsautomatik över viss hastighet eller på viss vägtyp.

Men, som sagt, strålkastarfunktionen i övrigt är mycket bra.
Möjligt den hastighetsbegränsningen inte gäller för de nya systemen eftersom de är ledbaserade och vad jag förstår också mer zon-indelade också. De borde vara markant snabbare än mitt "gamla" system i V60:n är.
av Jacobsson
Jag har kört detta mycket nu på senare tid. Jag tycker det fingerat riktigt bra både i låga och höga hastigheter.
Var inte så imponerad från när jag köpte bilen men det har fungerat riktigt bra nu,
Vet nån om senaste uppgraderingen med nya sensus kan ha gjort skillnad även på detta?
Eller är det bara tur?
Användarvisningsbild
av kalhygge
Har kört mycket med 2016 XC60s dynamiska ljus, och upplever nog xc90ns lite sämre. Mindre följsam i zonerna lixom.

Verkar även som att medsvängande halvljuset försvinner vid farter över 50kmh - dåligt jmf med xc60n som funkade mkt bra o lyste "in" i kurvorna och inte rakt fram, ffa vid krokiga vägar typ grusväg.
Användarvisningsbild
av NorskT8
kalhygge skrev:Har kört mycket med 2016 XC60s dynamiska ljus, och upplever nog xc90ns lite sämre. Mindre följsam i zonerna lixom.

Verkar även som att medsvängande halvljuset försvinner vid farter över 50kmh - dåligt jmf med xc60n som funkade mkt bra o lyste "in" i kurvorna och inte rakt fram, ffa vid krokiga vägar typ grusväg.
XC60 (dagens utgave) har vel annen teknologi, ikke LED matrix sånn XC90 har?

Sent from my iPhone using Tapatalk
av ITTo
Har beställt en V90 CC med dynamiska led.
Hur står sig dessa om man jämför med Audis Led Matrix? Har haft sådana på en A6:a tidigare och där var jag imponerad över hur bra de skötte sig. Hoppas inte man blir besviken på Volvos motsvarighet!
V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]