Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Jag vet att bränslebalansen i sadeltankar rent generellt fungerar så här:
(Volvo borde göra på samma vis).

Returen från bränslesystemet, går ner i ena tankbuken, och där via en ejektor, leds bränsle över i pumpsidans tankbuk.
Googla "Ejektor eller ejektorverkan" om ni inte förstår principen.

Smart, för det innehåller inga rörliga delar, men visst kan det paja ändå. ...

Om pumpen inte går ens de första sekunderna när tändningen slås på, är felet INTE kamaxelgivaren.
Om strömmen försvinner, trots att startmotorn ännu går, så kanske. ....
av Jtv
Strömmen kommer lite sporadiskt sådär, den kommer och går lixom..jag tänker glapp nånstsns, bytte relä härom dagen,då hoppa den igång med dog sedan igen..jag prövar med att byta givaren ifall den är glapp och dålig. I tanken sitter det 2 armaturer en "hink"med pumpen i och andra sidan är det en nivåmätare på..på slangen sen mellan dessa sitter insuget. Jag va lite inne på tändningslåset och startspärren där,men löser den ut så går inte startmotorn alls. Jag hör av mig om jag kommer på rätt sak och bilen startar.. kan va bra för andra som råkar ut för detta. Tack för era tips och hjälp. :)
av Jtv
Hej Jonas. Jag fyllde på bensin häromdan , dock är det svajigt med elen pumpen borde ju höras, bilen hoppa ju igång för en liten stund där för några dagar sedan. Då hördes det klart och tydligt hur pumpen sörlpa och drack,men sen är det precis som om man skulle vrida av och stänga av bilen,den stannar och det hörs inte ett knyst från pumpen, bensin är det upp till insuget för det rinner ut när man gör en koll med nippeln,men det är ruggigt dåligt tryck. Jag prövade på v70'in jag har att trycka in den ventilen,det va skillnad som nått och dag på den va det rena högtrycken jämförts med s60in där det bara rinner ur. Bra idé annars och det hade varit gött om det hade hjälpt med lite soppa. Tack för tipset :)
av Jtv
Tjenare Jonsson 123,det där va en riktigt bra länk! Jag har precis mätt upp strömmen från kontakten i bilen ner i locket,kabeln är hel i genomförningen mellan lock och plåtringen som klämmer fast den,för strömmen går ned i locket MEN den kommer inte ut på andra sidan där man sätter på kontakten till pumpen, prövade att köra pumpen rätt i kontakten från batteriet den gick ju hur bra som helst! Så nånting har hänt i den plastkontakten i locket. Så nu ska det bytas ut. Har inte bytt givaren till kamaxeln än..hoppas på att slippa detta nu..mkt talar för detta att det kan va boven i dramat. Tack för tipset för detta är nog rätt spår..när jag rivit isär och mätt..sen läser din länk här då känns det jävligt rätt :D
av Jtv
Jag hitta felet, det va i plastingjutningen på vänster sida där kablarna går ned i locket. Mätte strömmen i stickkontakten från bilen,där va det okej, stoppa i kontakten till armaturen och mätte precis framför den där kablarna börja,där va det åxå okej, mätte även där kablarna går ned i locket på armaturen där va det också ström. Plocka ur den igen och mätte på stiften i kontakten,där indikerade det på dålig kontakt..koppla in en lampa för att se om den lös,det gjorde den inte, och då är det för dålig power för att driva pumpen. utvändigt såg locket och kontakten jättefina Ut, så jag såga bort den uppgjutna delen där kablarna som matar pumpen går ned, det va nått in i helvete med ärj inne i plastingjutningen! Helt omöjligt att se om man inte sågar isär Det, så nu har jag löst detta och dratt nya kablar och pumpen går som vanligt och bilen startar på ett naffs (RO) tack för alla tips!
av jonsson123
Trevligt att det löste sig! Det är ofta någon annan som haft samma problem som en själv, gäller bara att hitta dem.
Bra jobbat!

Mvh
av Vulture40
Hej på eder alla
Jag har oxå en s60 -02 och har samma problem som Jtv, jag lånade ut min bil och han körde soppatorsk"bara en detalj i det stora hela" efter att han tankade och startade bilen startade och gick bra ett tag sen började problemet!!! Bilen ville inte starta sen efter flera försök så startade den, den gick ett tag sen stannade bilen och efter det kan jag ej få igång den... :( Jag har bytt bränslefilter bränslepump och är nu inne på att byta luftmassmätaren men efter att ha läst här på forumet så har jag ju insett att det kan även vara insprutningstryck som kan spöka ?:-/ har kollat säkringar reläer och pumpen går! men hur många volt ska det vara från ingång till pumpen??
please help

Som jag förstår så tvärdog b[…]

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]