Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
#1175107
Jag kör en XC60 och har delvis märkt att den gärna inte vill slå på helljuset själv på motorvägar. Den tvekar dessutom gällande stödlamporna, med följd att folk stup i kvarten blinkar med sina helljus då de möter min bil. Till slut var det så irriterande att jag stängde av funktionen.

Hur upplever ni som har bilar ur 90-serien att det dynamiska helljuset fungerar?
Vill ha dels era åsikter om hur blända av/på fungerar på alla typer av vägar, men även om maskeringen fungerar bra då helljuset fortfarande är aktivt vid möten.
av sorsj
#1175112
Har redan diskuterat detta i en tidigare tråd. Vi har en XC90, och jag frågar mig ibland om bilen verkligen har dynamiskt helljus. För det mesta är det precis som på den V70 med automatisk ner/upp-bländning som vi hade tidigare. Jag tycker alltså att detta är en överreklamerad finess.

Däremot är strålkastarna allmänt suveränt bra.
av Xanthopteryx
#1175117
sorsj skrev:Har redan diskuterat detta i en tidigare tråd. Vi har en XC90, och jag frågar mig ibland om bilen verkligen har dynamiskt helljus. För det mesta är det precis som på den V70 med automatisk ner/upp-bländning som vi hade tidigare. Jag tycker alltså att detta är en överreklamerad finess.

Däremot är strålkastarna allmänt suveränt bra.
Vilken årsmodell? Har du LED?
Har sett att XC90 och V90 ser lite olika ut i strålkastarhuset (oklart årsmodell på XC).
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1175136
Instämmer. Mkt besviken på funktionaliteten på motorväg. Då är det under långa perioder som att funktionaliteten inte finns. På mindre vägar och i lägre hastigheter fungerar det bra.
av KrilleW
#1175163
Trist att det fortfarande fungerar dåligt på de nya modellerna.

Min tidigare VW fungerade det ypperligt på. Problemet med den bilen var istället att helljusen i sig var katastrofalt dåliga.
av Gorban
#1175243
Det fungerar utmärkt på småvägar. Speciellt när de är riktigt kurviga vägar. På motorväg märker man inte så mycket av funktionen. Jag justerade känsligheten så att ljusen bländar ner tidigare och då bländar de också upp tidigare vilket är väldigt smidigt. Innan dess var det en del lastbilar som blinkade på mig på motorvägen.
av riha
#1175275
Dynamiken stänger väl av över en viss hastighet (typ motorväg)?
Jag kör en V60 idag som har dynamiskt helljus (inte LED då det inte finns till V60) och det kör bara "AV/PÅ" vid motorvägshastighet, emdan dynamiken funkar "fint" på all annan hastighet. Det största problemet jag anser är att det relativt lätt kan luras av stakt reflekterande stolpar samt att det är väldigt starkt helljus på Volvos bilar och andra bilar ibbland hinner blinka på en innan den bländar av.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1175289
riha skrev:Dynamiken stänger väl av över en viss hastighet (typ motorväg)?
Jag kör en V60 idag som har dynamiskt helljus (inte LED då det inte finns till V60) och det kör bara "AV/PÅ" vid motorvägshastighet, emdan dynamiken funkar "fint" på all annan hastighet. Det största problemet jag anser är att det relativt lätt kan luras av stakt reflekterande stolpar samt att det är väldigt starkt helljus på Volvos bilar och andra bilar ibbland hinner blinka på en innan den bländar av.
Jo, så är det. I motorvägsfart är det av/på som gäller. Det är kanske för att tekniken inte hinner med att följa mötande bilar i den hastigheten.

På mindre vägar än motorväg, så funkar det ypperligt på min xc60.

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]