Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
#1174850
Jo, inte är det något motstånd alls inte. Jag vet en bekant som bor hos ett kommunalt bostadsbolag där de har bytt timrar på sina elstolpar i kallgaragen. Efter bytet har de fått sänkt tid från 3 timmar till ynkliga 30 minuter. Dessutom är de nya timrarna digitala och går inte att "mekaniskt" låsa till längre tid. Inte nog med det, de har även bytt elskåp och sänkt uttagen till max 1000w. Inte mycket amp där inte.

30 minuter, inte ens värt att använda motorvärmaren :???:
#1174852
Ja max 30 minuter på max 1000 W är ju helt värdelöst. Det kommer man ju ingenstans med vare sig när det gäller motorn eller kupén. Lite läskigt om man hade elbil att vara utelämnad åt den typen av beslut också. Där hade det ju helt ändrat förutsättningarna för bilköpet.
#1174854
joel80 skrev:2 kWh per timme skulla väl räcka för de absolut flesta. Det är som sagt i allafall minst 12-15 nya mil varje natt.. Ofta kommer man säkert inte hem med helt tomt batteri..
Tänkt dig själv att du fick 10l bensin varje natt i tanken.. Skulle bli rätt sällan man skulle behöva åka till macken för att tanka då va? :)
Ja för en hybrid skulle det kanske räcka. För en ren elbil fick man börja planera ... Någon hybrid blev det i vart fall inte för mig i den här vändan även om jag tänkte tanken. V60 är för liten och V90 fanns inte när jag köpte och finns fortfarande bara som "lyxhybrid" (T8). Passat GTE är förstås ett tänkbart alternativ. Men jag misstänker att det med mina körförhållanden inte skulle innebära någon större besparing i vare sig kronor eller CO2 jämfört med min V70 D4 VEA. Dieseln går säkert snålare när elen tar slut, som den ju gör när man kör långt, och någon bensin som till stor del är icke-fossil har vi ju inte än, i motsats till vad som är fallet på dieselsidan.
Användarvisningsbild
av Derank
#1174855
Digitala timers har vi haft i 12år ni och det är upp till bostadsföreningen att sätts tiden på timern. Här har vi 3 timmar. , dok är det bara 6amp och det största problemet här är att det finns i ha parkeringar och stolpar el plats att sätta upp nya.

Och ska alla börja ladda sina bilar på jobbet är jag ett säker på att arbetsgivaren säger ifrån till sist. Rätt logiskt om man 5änker efter.

Sedan kan man ju börja tänka på vilken miljöförstöring tillverkningen av batterier har
Ni dom köper bil av miljöskäl. Och om man bryr sig om arbetsförhållanden .....

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
#1174864
Derank skrev: Och ska alla börja ladda sina bilar på jobbet är jag ett säker på att arbetsgivaren säger ifrån till sist. Rätt logiskt om man 5änker efter.
Vi har 2 laddplatser på 750 st. En bit kvar så att säga.

Att dra 10 amp till varje plats skulle väl behöva en ny transformatorstation o kraftledning för det blir ju nästan 2 MW.

Är vi seriösa i elbilsatsningen så räcker det inte med att skruva dit ett uttag till, vi måste investera rejält i annat än att bara köpa en ny elbil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1174940
Som sagt så kommer det ju bl en sakta ökning under ett antal år.. Alla skaffar inte ny bil samtidigt. Det går utmärkt att bygga om motorvärmaruttag så att man kan ladda i dem. När det sen börjar bli en större del elbilar i garage byter man till laddstationer som har lastbalansering.
Att man inte skulle klara sig på i snitt 10A per plats tror jag inte ett dugg på. Hur många kör mer än 10-15 mil per dag?
Snittet per bil är som sagt 1224mil per år. Det är ca 100mil i månaden, alltså runt 25mil i veckan.. Säg 5 mil per dag.
Har man då kapacitet att nu ha 10A till en massa platser skulle det utan problem funka med lika många elbilar.
Beroende på huvudsäkring och central kan det så småningom behövas lastbalanseras från laddarna. Vi har två sånna på kontoret.. Kostar ca 6000kr styck.. Klarar upp till 3fas 16A.

Kollegan har precis flyttat till lägenhet i Sollentuna. Han sa till när han vunnit budgivningen och innan han nu flyttade in så hade föreningen fixat plats åt honom för laddning. Dom hade förberett 10 platser direkt för laddning och behövde bara sätta dit själva anslutningspunkten. Den ström han laddar belastar tydligen hans egen elmätare. Skitsmidigt... Var två andra som fått plats bredvid också med elbil där.

Innan det behövs laddning för alla 750 bilar i ditt garage VolvoB20 kommer det ta 20 år. Det kommer sakta bli fler och fler som behöver plats, men det kommer inte behövas en ny transformator. Det kommer troligen bli tvärtom, att det skulle räcka med mindre transformator. Elbilarna kommer kunna hjälpa till med topparna i elnätet. Att ha batteri kraft i garaget för att kunna driva huset i flera dygn blir inte helt fel.
Som användare kommer man kunna välja att låta elbolaget köpa el från bilen under topparna (då elen är dyrare) och så tankar man tillbaka under natten då förbrukningen i huset är låg.
Användarvisningsbild
av joel80
#1174941
Derank skrev: Sedan kan man ju börja tänka på vilken miljöförstöring tillverkningen av batterier har
Ni dom köper bil av miljöskäl. Och om man bryr sig om arbetsförhållanden .....
Det där är en rätt spriden myt.
Det är inte värre med jordmetallerna för elbilar än för vanliga bilar.
Arbetsförhällandena i vissa länder där man bryter metaller håller jag däremot med om är under all kritik.. men det är inget specifikt med det som bryts för elbilar. Lithium finns det väldigt mycket av och det kan brytas på många ställen på jorden... Dom håller på att undersöka möjligheterna till gruvdrift i Finland bl.a.. Kan bli en bättre leverantör isåfall sett till arbetsförhållandena.

Den extra energin som går åt för att göra en elbil kör man upp med en diesel/personbil på 1 år.
Det planeras många nya batterifabriker runtom i världen nu, varav en rejält stor kommer hamna i Sverige eller Finland. Det är 10 städer/kommuner som gått vidare i utvalsprocessen till Northvolts stora fabrik, varav 8st i Sverige.
http://www.di.se/nyheter/har-hamnar-eur ... erifabrik/

Gävle är ett ställe där den kan hamna... (Heja!)
Med en sån fabrik i Sverige blir också tillverkningsprocessen renare då vår elproduktion är väldigt ren, och det kommer bli ännu mindre skillnad i tillverkningsutsläppen mellan en fossilbil och en elbil.

Även Teslas enorma batterifabrik har byggts med mål att vara utsläppsneutral där de har solel som täcker större delen av deras energibehov.
av Lövet
#1174955
Ja det där med arbetsförhållandena som argument mot elbilar är rätt festligt. Har ni bensindrivna mobiltelefoner? Det är exakt samma råvaror som används...
av Mwi
#1174959
joel80 skrev:Det planeras många nya batterifabriker runtom i världen nu, varav en rejält stor kommer hamna i Sverige eller Finland. Det är 10 städer/kommuner som gått vidare i utvalsprocessen till Northvolts stora fabrik, varav 8st i Sverige.
http://www.di.se/nyheter/har-hamnar-eur ... erifabrik/.
Ja det där kan bli rätt spännande ett femtiotusenkronors bolag som skall investera fyrtiomiljarder, är inte helt övertygad om att affärsidén för grundaren är batteritillverkning :roll:
http://www.di.se/nyheter/manga-fragetec ... ardplaner/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... agra-amnen
#1174964
joel80 skrev:Den extra energin som går åt för att göra en elbil kör man upp med en diesel/personbil på 1 år.
Jaså. Hur kommer du fram till det? Enligt TüVs för oss båda välbekanta exempel släpps det ut ungefär dubbelt så mycket CO2 (ca 5 ton mer) vid tillverkning av en Mercedes B-klass elbil jämfört med samma bil med förbränningsmotor. En B-klass diesel går säkert att köra med ett utsläpp på ca 1,5 kg milen genomsnittligt sett. Alltså kan man köra drygt 3000 mil på diesel innan man uppvägt skillnaden i utsläpp vid tillverkning. Vad var det nu du sa att den genomsnittliga årliga körsträckan i Sverige låg på? ;-)

Om man sedan tankar dieseln på rätt ställe, så att hälften är icke-fossil, är man uppe i ca 6000 mil istället för 3000 mil. Väljer man en diesel som får köras på HVO100 med tillverkarens goda minne (just nu bara PSA) kan man köra väldigt, väldigt långt innan man ätit upp det försprång bilen har i form av lägre utsläpp vid tillverkning. Och fler tillverkare kan självfallet komma att certifiera sina dieslar för körning på HVO100 inom kort. Man kan också tänka sig att de som tillverkar HVO100 lyckas höja densiteten de få procent som krävs för att bränslet fullt ut skall tillgodose den europeiska dieselnormen, EN 590. Försök med icke-fossil bensin pågår också även om den inte finns i handeln ännu.
joel80 skrev:Med en sån fabrik i Sverige blir också tillverkningsprocessen renare då vår elproduktion är väldigt ren, och det kommer bli ännu mindre skillnad i tillverkningsutsläppen mellan en fossilbil och en elbil.
Varför skall vi i detta sammanhang, eller när det gäller vad en elbil drar vid körning, räkna på den genomsnittliga elproduktionen istället för den marginalökning som krävs för att tillgodse det ökade elbehovet? Och vad vet vi egentligen om hur ren denna marginalökning kommer att bli?

Och nej, det duger inte att i detta sammanhang hänvisa till att vi för närvarande exporterar el. Minskar vi den exporten därför att vi själva behöver mer el kommer det åtminstone kortsiktigt att innebära ökad och skitigare elproduktion någon annanstans och CO2 i luften har som bekant ingen klar geografisk hemvist.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16
Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]

finansiera V90

Spontant är det ett högre restvärde[…]

Bilen såld så då stänger vi