Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om jag själv ska ha en bil (betala och använda) så väljer jag helst:

Manuell 4-växlad med el-överväxel
Inga röster
0%
Manuell 5-växlad
17
21%
Manuell 6-växlad
22
27%
Automat
39
48%
Spelar ingen roll, alla är bra
4
5%
Användarvisningsbild
av SE6M
Har nyligen köpt min första automatväxlade bil, det blev tillika en Volvo, också min första.
Stormtrivs med att glida fram utan att behöva "veva" på spaken hela tiden.

/Mats
- S80 140hp 5-step automat
Användarvisningsbild
av Maskirovka
Gillar alla typer, men föredrar manuell.
Fast min måste jag göra något åt. Det håller inte att man nästan måste bryta växelspaken för att peta i 2:an när man ska växka ner med lite fart kvar.
Användarvisningsbild
av Henke850
Jag tycker automat känns som ett givet val om man skulle bo inne i stan eller sitta i bilkö varje dag ELLER om man skulle ha en fin glidarbil, typ tung gammal Mercedes S-klass eller någon amerikansk muskelbil. När det gäller vanlig bruksbil och mycket motorväg och landsvägskörning tycker jag 5vxl manuell är bra. Alltid när jag kör automat så blir det lite tråkigt på just de sträckorna. Det känns som man lika gärna kan sätta sig i baksätet och låta någon annan köra. Sedan är inte jag någon expert att uttala mig om bränsleförbrukning, bromsslitage, underhåll och hållbarhet men har en känsla av att manuella kan hålla bra mycket längre om man vet hur man ska växla :)

Automat - väldigt bekvämt och ett måste i vissa bilar
Manuell - roligare bilkörning i mitt tycke, lite jobbigare i stadstrafik dock, givet för sportbilar på landsväg

Jag har en pendlarbil, Mercedes 200-88 som gått 51000 mil. Aldrig haft några problem med växellåda eller koppling och bilen är rätt hårt körd och var inte så välservad av tidigare ägare. Men det är ju gammal mercedes det. pansarkvalitet :)
Användarvisningsbild
av mspired
På tal om 6-växlade lådor...
Jag ska precis byta min 6 växlade Nissan Primera mot en V70 2.4t -02 automat.
automat var ett krav då jag totalt har tröttnat på allt detta växlande, förövrigt hade den 6-växlade lådan i Primeran en idiotisk utväxling, den varvade 3000 rpm i 110 km/h på sexan! fattar inte vitsen med det, en femväxlad bil brukar väl inte varva mer än 2500 rpm i 110?
nåväl, imorgon hämtar jag Volvon, ska bli riktigt skönt...
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
mspired skrev:På tal om 6-växlade lådor...
Jag ska precis byta min 6 växlade Nissan Primera mot en V70 2.4t -02 automat.
automat var ett krav då jag totalt har tröttnat på allt detta växlande, förövrigt hade den 6-växlade lådan i Primeran en idiotisk utväxling, den varvade 3000 rpm i 110 km/h på sexan! fattar inte vitsen med det, en femväxlad bil brukar väl inte varva mer än 2500 rpm i 110?
nåväl, imorgon hämtar jag Volvon, ska bli riktigt skönt...

Grattis till din nya automatväxlade V70, du kommer att bli mer än nöjd !

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&a[…]

Hej! Upptäckte när jag städade bile[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Nope, men det är det jag tror också att[…]

Airbag på 740

Hej! Jag har en 740 från 1990 och undrar om […]