Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Ja det där ser ju i vart fall inte garanterat friskt ut. :wink: Kanske får Jonas hitta sig en ny CEM på skroten och sedan avlägga besök hos dig. ;-)
av Jonas_latt
Jag tog cem till en elektriker. Dock på stridsfordon han tvätta rent och hitta inget som va skadat sa han. Så antog att det va så. Men felet kanske inte behöver va synligt.?
Användarvisningsbild
av johnnype
Verkligen? Men det är klart, jag har ju bara sett bilden.

Men bilden var rätt stor och skapligt upplöst. Det verkar ju saknas koppar ex.vis. I närheten av vior som går till andra lager på kretskortet som förövrigt har mer dom två synliga lagren.
av Jonas_latt
Så kan det va. Jag vet inget om han som hjälpte mig förutom att han jobbar inom försvaret som el nisse.

Sen vad han kan om bil el eller byta glöd lampor vet jag inte.

Jag ska iväg till en bilskrot nästa veckan och leta upp en cem. Man kanske behöver öppna den på plats för att se så den inte e skadad också?
Det svåra är att ha bilen stående en vecka. Men vi får lösa det. Men kanske går att planera in arbetet så det är en vecka som funkar oss båda bäst.
av Jonas_latt
Jag får väl fortsätt min felsökning till jag har hittat en box.

Står i vida att felkoden cem-dd21 kan bero på

Kabeln mellan cem och generatorn. (om jag inte kan ta sömmer) hur mätarna då detta lättast?

Styrenhet till vänster eller höger kamera. (det går en kabel från CEM delar sig till två kablar en till höger och en till vänster dörr enligt många sidor på nätet kan man bara klippa denna kabel vid cem så är det problemet ur värden)??

I så fall så i detta läget kan det bara bero på kabeln mellan cem c16 och generatorn?

Felkod Cem-dd30 tyder på kommunikation mellan cem och generatorn. Kan va fel på signal ledningen mellan styrenheten eller skadade styrenhet.
Samma här mät mellan cem c16 och generatorn.

Jag tog som sagt en provisorisk kabel och skarvade med kabelsko. Men då fick jag samma del ändå.
av andersuw
Jonas_latt skrev:Jag får väl fortsätt min felsökning till jag har hittat en box.

Står i vida att felkoden cem-dd21 kan bero på

Kabeln mellan cem och generatorn. (om jag inte kan ta sömmer) hur mätarna då detta lättast?
"Sömmer"? Menar du summer eller vad? Du behöver en multimeter. Du kan hitta en på Biltema för en hundralapp som duger för det här ändamålet:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000018521/
Jonas_latt skrev:Styrenhet till vänster eller höger kamera. (det går en kabel från CEM delar sig till två kablar en till höger och en till vänster dörr enligt många sidor på nätet kan man bara klippa denna kabel vid cem så är det problemet ur värden)??
Du sa att du klippt den kabeln/de kablarna. Exakt var klippte du den/dem? Och är kabeländen/kabeländarna isolerad så att den/de inte ligger emot jord någonstans?

Var det för övrigt strax efter att du klippt kabeln/kablarna som du började få problem med varning för generatorfel? Eller var det tvärtom så att du klippte kabeln/kablarna för att utesluta att det var den/dem som gav upphov till generatorproblemet?
Jonas_latt skrev:I så fall så i detta läget kan det bara bero på kabeln mellan cem c16 och generatorn?

Felkod Cem-dd30 tyder på kommunikation mellan cem och generatorn. Kan va fel på signal ledningen mellan styrenheten eller skadade styrenhet.
Samma här mät mellan cem c16 och generatorn.
Du bör för det första mäta resistansen (se manualen som följer med multimetern) mellan ena änden på kabeln (vid generatorn) och andra änden (vid CEM). Den bör vara nära 0 ohm. Du bör för det andra mäta resistansen mellan ena kabeländen och lämplig jordpunkt. Den bör vara mycket hög (nära oändligheten). Dessa mätningar skall förstås göras med allt i bilen avslaget och helst också med batteriet bortkopplat.
av Jonas_latt
Jag har en sån multimeter. Jag menar summer. Sorry för jag stava fel.

Jag klippte kablarna nu för att utesluta fel vid dörrarna (blis) de är avklippta 5 centimeter efter kontakten på cem. Sitter tejp på ändan.

Jag ska prova att mäta resistansen.
Hur menar du jorden.? Ska jag ha kabeln borta från både generator och cem vid detta läge? Elle ska den va inkopplad i tex generatorn sen mäter jag mellan kabeln vid cem och jord?
av andersuw
Ja ta för säkerhets skull bort anslutningen i båda ändarna så att kabeln inte är inkopplad någonstans när du mäter. Ta också bort minuskabeln från batteriet. Mät sedan mellan ändpunkterna på kabeln, där du bör få en resistans nära noll. Om kabeln visar sig OK i det avseendet, mät mellan ena änden på kabeln och en jordanslutning (minuspunkt) på bilen. Du har t.ex. ett antal sådana jordpunkter i form av skruvar där det redan sitter kablar, ungefär i mitten av vänster stänkskärm när du öppnat huven och tittar ner på skärmen, ganska nära säkringscentralen. I alla fall ser det ut så på min 02:a. Resistansen vid mätning mot jord bör vara nära oändligheten. Mät slutligen också resistansen mellan ena änden på kabeln och plusmatning, t.ex. vid den plusanslutning som finns under en liten lucka invid säkringscentralen i motorrummet och som man annars brukar använda för anslutning av exempelvis startkablar eller batteriladdare.
av Jonas_latt
När jag mäter kabeln så får jag 00.2 om jag ställer den på 200 i inställningarna under resistent.
Och jordar jag i karossen så går det inte ens läsa ut under någon av "värdena, inställningarna"
av andersuw
Om du med att det inte går att läsa ut menar att resistansen är oändligt hög så är det rätt (se bruksanvisning till mätaren). Mät också gärna resistansen mot pluspolen enligt mina anvisningar ovan för säkerhets skull. Om den mätningen också visar oändligt hög resistans talar det mesta för att kablaget är friskt.

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]