Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Nu har jag varit ute och mätt lite mer på min egen bil. Avståndet från marken upp till den plast som omsluter sparklådan är ca 18 cm alldeles bakom stänkskyddet. Stänkskyddet sticker sedan ner ca 7,5 cm från sparklådan räknat. Vad är motsvarande mått på din bil?
av Per L
Med en plåtsax brukar det vara enkelt att klippa i stänkskydd.

Men innan du börjar klippa i dem måste du bestämma dig för varför du har stänkskydd fram.

På min P1800 har jag dem för att skydda underredet och trösklarna från sten- och vattensprut från framhjulen. Jag har satt dom 4-5 cm från marken. Visst tar dom i marken ibland men det spelar väl ingen roll? Det viktigaste tycker jag är att dom inte får komma i kläm mellan hjul och tex en trottoarkant när jag backar upp på trottoaren. Gör dom det så slits dom loss.
Senast redigerad av 1 Per L, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Plåtsax duger säkert utmärkt som verktyg. Men hur man än klipper lär ju resultatet inte bli särskilt snyggt. Förhoppningsvis finns en bättre lösning.
av Per L
Jag tror att det hänger på dig om det blir snyggt eller inte. Jag klipper alltid med plåtsax och det duger åtminstone för mig.

Bågfil eller sticksåg kan säkert också fungera. Säkert också tigersåg men det känns som väl mycket maskin för ett så litet jobb
Senast redigerad av 2 Per L, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Skydden är inte platta utan ser ut som en skål. Jag har också svårt att se att det skulle bli snyggt.

Till TS. Ta en bild rakt från sidan på framhjulet så man ser allt tydligt i profil.
av Per L
För länge sedan hade jag en E34 BMW M5 som inte hade stänkskydd fram. Det gick inte heller att köpa sådana så jag köpte stänkskydd till vanliga E34 som gjordes om för att passa M5ans annorlunda tvärsnitt på trösklarna.

Jag klippte (med plåtsax), sågade (med bågfil) och limmade (med snabblim) tills dom passade. Det är klart att det inte alls blev så bra som om BMW gjort speciella stänkskydd för just M5-modellen men man fick böja sig ner och titta noga för att se att dom var kraftigt modifierade av mig
av Dextre
Då har vi lite nya bilder på Musse Pigg-öronen eller stjärtlapparna som de kommit att kallas. Jag får fundera på vad som är bästa namnet. Klippa av dem får vi väl se om jag gör, men det borde gå lätt även om det inte blir snyggt.

Det är ca 16-17 cm från bottensvällarens (omsvepet runt tröskeln) lägsta punkt till marken och stänkskärmarna skicker ned 11 cm från samma punkt. Så de förefaller lite långa. Kan de vara till en XC70?

Profilbild på hjulet:
Bild

Närbild på infästningen i hjulhuset (jag tycker att de ser ut att sitta bra upptill iaf):
Bild
av 2ägaren
Hade fel, mina var lika stora Musse pigg när man väl granskade dem. Men såg att det finns R version som verkar kortare, det verkar intressant för min del iaf.
av andersuw
Dextre skrev:Det är ca 16-17 cm från bottensvällarens (omsvepet runt tröskeln) lägsta punkt till marken och stänkskärmarna skicker ned 11 cm från samma punkt. Så de förefaller lite långa. Kan de vara till en XC70?
11 cm nedstick låter långt ja och väsentligt mer än jag mätte upp på min V70N. Enklaste sättet att testa om du kan lösa problemet genom att byta till rätt stänkskydd är väl att be Volvo ÅF ta hem ett par stänkskydd av rätt modell (om de nu inte redan har dem på hyllan) som du kan prova med. Du lär ju på en gång kunna se om det är någon skillnad jämfört med dem som sitter på och den ÅF jag anlitar här i Uppsala (Upplands Motor) brukar (med undantag för elutrustning) inte ha några problem med att låta köp gå tillbaka om det visar sig att det man beställt inte funkar eller inte behövs.
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]