Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansa
Rubriken kan tyckas konstig, men det är faktiskt min fråga. Jag vet inte om jag har larm i bilen.

Köpte en V70 2,4T -02:a med adition-paket för någon vecka sedan. Larm stod inte med på tillbehörslistan som satt på bilen.

Det som gör mig misstänksam är dock följande. I Service- och garantiboken står på sista uppslaget följande. Av återförsäljaren monterad utrustning: Drag, Stereo/CD-växlare, Tillsatsvärmare, Larm. Dessutom hittade jag ett ark med Volvo guard-etiketter i handskfacket (sådana som är till för att klistra fast på rutan). På sidorutorna längst bak i bilen står det volvo guard.

Jag provade att sätta mig i bilen och låsa bilen med fjärrkontrollen. Efter 30 sekunder ska väl larmet dra igång? Jag rörde mig dock en hel del i bilen i flera minuter utan att det började låta.

Min fråga är alltså: har jag larm på min V70? Om jag har det, kan det vara spärrat någonstans så att det inte går igång?
av maf
Du kan ha larm, men behöver inte nödvändigtvis ha ett larm med rörelsedetektor ("MMS" tror jag det heter). Om du har MMS så ska du också ha en knapp bredvid STC/DSTC-knappen under klimatanläggningen med en bild på. Saknar du denna har du inte MMS.

Blinkar röda dioden uppepå instrumentpanelen när du låst bilen?

Prova att veva ner en ruta, befinn dig utanför bilen och lås med fjärrkontrollen. Vänta några minuter och sträck sedan in en arm genom den öppna rutan. Tjuter larmet har du MMS.

Prova därefter att låsa upp bilen med nyckel (inte fjärrkontroll) och öppna dörren. Går larmet har du larm. :roll:

Mvh
Magnus
av srdjan
Har köpt volvo v70 2.4 t 3-4 dgr sedan och funderar också om det finns larm på.
När jag låser med fjärkontrolen lyser inget på instrument panelen men det finns det där svarta i mitten där men dioden tror jag att det finns inte,lyser inget i allafall.
Den knapen som larm för bilen finns nere vid STC men provat att stänga och se om den funkar utan ngn resultat.
Kanske gjorde inte rätt men ska prova igen.
Det blinkar ingen lamp när jag låser och betyder det att jag har sådan MMS larm eller ?????????
MVH
Användarvisningsbild
av Dobermann
På volvo iallafall till -00 så sitter det en larmkontakt i huvlåset på förarsidan...så om man kollar på detta lås å ser om det går in en kabel i den eller inte, kabel in = larm
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Tips för at kolla om Ni har larm eller ej, då jag själv varit i denna sits fick jag detta till svars på Volvo.

1. Veva ner rutan vid förarsätet helt, gå ur bilen och lås den med fjärren så att bilen låses helt.

2. Vänta i typ 30 sek - 1 minut.

3. Stick in armen och handen genom rutan, dra i spaken så motorhuven öppnas.

4. Är det tyst och ingen siren hörs, då har du garanterat inget larm, tjuter det skulle jag tippa på det finns ett larm installerat.

Detta gjorde jag och fick svar på min fråga.
Och JO, man når till "huvöppnaren" genom rutan :lol:

Lycka till.

/Bengan
Senast redigerad av 1 VolvoBengan, redigerad totalt 0 gånger.
av S.t.r.a.n.D
Hur j**la långa armar har du som når från passagerarrutan till huvöppnaren?? Från förarrutan till huvöppnaren kan jag tänka mig att man når men inte tvärs över hela bilen. Om man inte kryper in genom rutan då..;)
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Givetvis menade jag förarsidan, hade jobbat dygn, inte såååå hög IQ-kvot den tiden på dygnet :wink:
av S.t.r.a.n.D
VolvoBengan skrev::lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Givetvis menade jag förarsidan, hade jobbat dygn, inte såååå hög IQ-kvot den tiden på dygnet :wink:
Haha, förstod givetvis det men det lät lite roligt bara :lol: :lol:
Alla får vi hjärnsläpp ibland :( :(
Användarvisningsbild
av Driver64
Man kan också läsa i instruktionsboken under "Lås och larm" hur man kan testa olika delar av larmsystemet. Men om det inte tjuter när man testar så har man väl antingen inget larm eller ett larm som inte fungerar...
Användarvisningsbild
av Loner
Enklast är ju att låsa bilen med fjärren och sen sätta nyckeln i låset och låsa upp. Går larmet ja då är dörrarna iaf larmade.

[EDIT] För att stänga av larmet så startar du bilen, det kanske går att larma av genom fjärren (det vet jag faktiskt inte)

MMS testas ju som tidiagre skrevs, ner med rutan och in med armen i låst bil.

/L

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]