Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fosho
Håller helt med TS.. Min V90CC D4a gör 0-1km/h på 5sek :mrgreen: Problemet är att så fort man börjat rulla så är ju pedalen långt ned och då får man en jävla skjuts vid start.. inte så smooth. Så får väl skita i nya fälgar och optimera bilen istället.. :|

Testkörde en XC90 D5 r-design (ej polestar) som kändes lite piggare.
Användarvisningsbild
av EjS
Har bara testad D4 VEA och var inte besviken förutom gångkulturen. Dock kör jag för tiden en XC60 D5 awd (femman) medan min Cadillac 3.2 är på verkstaden. Och är lite förvånad hur stor skillnad det är på take-off.
Volvon är ju jätte komfortabel och mjuk men innan det kommer blås i turbon går min bensinbil ju 60 kmh i ettan!
Det är väl en temperementsfråga. Saknade inte mer pick-up när jag åkte mina Volvo dieselar - men fun factoren är till att överse.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av sony
Om jag hinner kommer jag filma 0-100 och 100-150 för att visa. Jag kanske upplever den som ok medan någon upplever den seg. Jag hade xc60d4awd polestar 220hk innan och innan den v60 d5 205hk Xc90 upplever jag lika pigg
Användarvisningsbild
av sony
Hur laddar jag ner en film?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nu har jag fått min egen V90 D5 AWD levererad och det är samma tröga start som på lånebilen jag hade. Det handlar bara om en billängd som är problemet men det är jäkla frustrerande. Framförallt i stan/kökörning. Visst - det är bara att gasa mer men då blir det rivstart vilket man inte alltid vill.

I övrigt riktigt nöjd. D5:an är en fröjd att köra. På motorvägen är den väldigt tyst mot gamla V70/XC70. Vridmoment finns överallt och hade man inte hört motorljudet vid högre varv så hade man trott att det är en större diesel. OK jag kommer från gamla D5:an vilken hade ett par år på nacken men ändå. Power pulse funkar verkligen ihop med motor och nya 8-stegade. Ljusår från gamla D5 och geartronic som jag körde precis innan.

Stereon går att höra i detalj vilket inte funkade på V70/XC70. Kan också säga att nya High Performancestereon IMO låter minst lika bra och tom lite bättre än den gamla. Klarare ljud och bättre spridning. Inte lika mycket distorsion vid spelning på högre volym. Högtalarelementet känns mer kontrollerade och inte så fladdriga som i den gamla. Tror tom performance har centerhögtalare nu men har inte hunnit kolla. B&W-stereon jag hade i lånebilen är klart bättre men för pengarna är detta helt OK. Saknar subwoofern men....
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]