Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy: Man hör ju skillnad på ljuden t.ex när man kommer in på ett område med nylagd asfalt. Motorljudet, i den mån det hörs märkbart, ändras ju inte i det läget om man håller samma fart. Det gör däremot däckljudet. Nu blir det snart sommar. Då brukar Vägverket lägga ny asfalt på vissa vägsträckor. Passa på att lyssna på skillnaden mellan gammal och ny asfalt. Den är påtaglig. Mer påtaglig än motorljudet!

Vincentb: Det finns en enkel tumregel om det är billigare eller inte att köra på E85. Tag det aktuella E85-priset. Multiplicera det med 1,3. Jämför det med det aktuella bensinpriset. Så länge du ligger under bensinpriset är det lönsamt, i teorin. 1,3 är den beräknade merförbrukningen om man kör på E85. Jag känner till detta, men blundar för det faktum att det har varit och ibland är dyrare med E85. Men då svär jag för mig själv över politikerna som har styrt att det blir så.
Nu finns det kritiker som påpekar att dom tätare oljebytena kostar ju mera om man skulle tjäna några ören på billigare E85. Om man läser sig lite till hur viktigt det är med oljebyte i verkligheten, så kommer man fram till att man skall byta olja minst en gång om året om man är mån om sin bil och vill kunna åka med den flera år framöver. Jag kör lite över 1 200 mil om året. Ungefär som medelbilistsvensson. Då infaller mitt oljebyte ändå under denna perioden. Alltså ingen extra utgift i mitt fall.
Det finns många som kör mer än dessa 1 200 mil om året. Flera av dom kör sin bil i tjänsten. Det finns olika finansiella upplägg för detta, men normalt får dom milersättning för detta. Och den som använder sin bil i jobbet är ju extra mycket beroende av att ha en bil som man kan lita på och är driftsäker under alla förhållanden. Därför är vård och underhåll (oljebyten) en viktig faktor för en sådan bilägare.
Men E85 då? Hur är det med detta? Jag kör alltid på det med tanke på den framtida miljön. OBS! Jag är ingen miljömupp eller framträdande på något sådant vis. Jag kan med viss tröghet följa kommunens anvisningar om att sopsortera t.ex. Så jag vill inte förhäva mig i det fallet. Men i fråga om koldioxidutsläppen har jag tagit till mig budskapet om förnyelsebart bränsle, etanol. Jag skall inte gå in för mycket på detta i din tråd, för du frågade inte om miljön utan om en bilmodell. Men det finns andra kanaler för miljön om man vill det. Och det finns ju dessutom så jättemånga olika åsikter om detta, både tekniska och politiska. Så "släppte vi tråden fri" skulle den kunna bli hur lång som helst med allt utom goda råd till dig om ditt bilköp.

Ett tilläg bara på slutet: Varför är det tätare oljebyten på E85? Vad jag vet så finns det två orsaker. Etanol och motorolja blandar sig inte så bra. Därför blir den etanolen som läcker förbi kolvringar och annat ner i oljetråget som bubblor eller "flytande öar" med etanol i motoroljan. Detta går emellertid att motverka till viss del. Om man ofta kör bilen större och sammanhängande sträckor så att motorn blir ordentligt genomvarm, dunstar etanolen bort ur oljan och återförs med avgasrening och annat till förbränningen. Nu handlar ju detta om körmönster, väg till jobbet och familjesituation etc. etc. och då får man rätta sig efter verkligheten och den är ju som alla vet inte alltid det idealiska läget.
Det andra skälet är att etanol är ett rätt bra lösningsmedel. Det löser upp sot och koksrester på ett sätt som petroleumprodukter inte klarar så bra för resterna är ett resultat av just petroleumprodukterna. Därför innehåller oljan mer sot och restprodukter när etanolen har fått jobba. Tänk på sådana här "Undergörande medel" STP, Tri-Pak och allt vad dom heter. Vad innehåller dom? Jo, etanol till stor del. Och vad kostar en sådan undergörande flaska? 50 kr? 100 kr? - litern. E85 kostar 10 -11 kr litern!

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]