Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är på jakt efter kombi som ska hålla 5-6 år och ha plats för växande familj samt vara billig i drift och ha hög komfort.

Fått erbjudande att köpa en Volvo V70 2.0F från 2010 som gått 10800 mil för 90k från en bilhandlare. I mina ögon är det ett väldigt bra pris. Dock känner jag till service vid 12000 mil som kostar en del. Alt. finns en likadan fast Summum och 13200 mil för ca 110k.

Dock oroad för att motorn ska vara lite väl tråkig och bl a läst att den låter en del på motorvägen. Är dock endast ute efter automat och läst att då är det en sjätte växel och därmed lägre varvtal.

Däremot kostar den bara 1500:- i skatt vilket känns värt. 0.9L/mil är i det högsta laget men tänker att jag tjänar in det på den lägre skatten. En bil med 2.5FT kostar betydligt mer vad jag ser och verkar dra en slurk till. Vet ej om det är värt för extra hästkrafterna och lägre varvtalen.
Dieslarna kostar flera ggr högre i skatt och det känns ovärt. Sedan vet jag att 2.0F kräver service var 1000:e mil medan 2.5FT var 1500:e mil. Många parametrar att väga mot varann... Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Vad säger ni? Bör jag slå till? Kikar på en 2.5FT -09 på 10 000 mil för 119k men steget från 90k till 119k är rätt stort.
Provkör och se om motorn räcker för dig :-)-)
Service var 1000:e mil är bara Olja/Filter så är du någorlunda händig och inte behöver stämpel i boken kan du lösa det själv för att få ner kostnaden. Sen är den som du säger lite törstig men provkör och se vad du själv tycker. :)

Sen en bil som gått 10k mil är inte billig i drift, eller man får iallafall vara beredd att det börjar kosta mer och mer efter en 8-10k mil. Slitagedelar såsom däck, stötdämpare, k-stag, hjullager, bromsar osv. men det gäller o andra sidan alla modeller. :roll:

Var noga med att kolla så bilen är servad enligt plan och inte säljaren har slarvat. :wink:
Det är ingen dyr service vid 12 000 mil. Ventilkontrollen är avskaffad sedan flera år tillbaka. Service är för övrigt som vilken annan bil som helst, var 2 000 mil. Däremellan är det enbart olje- och filterbyte var 1 000 mil. Den ingår naturligtvis också i 2 000 milservicen. Så räkna så här: Service var 2 000 mil. Olje- och filterbyte var 1 000 mil. Motorn har ingen kamrem som kostar att byta eller hotar att gå av. Den har kamkedja i stället. Det finns ingen fastställd intervall i serviceschemat för den, så den antas hålla bilens livslängd ut.

Jag har en V70 2.0F -08. Den varvar exakt 3 000 varv/min vid 100 km/tim på femmans växel. Detta är en vanesak, men i början (jag är inne på sjunde året nu) känns det som att man vill ha en OD eller en sjätte växel. Ljudnivån är inte speciellt hög. Jag har haft tillfälle att kolla detta under dom år jag har ägt bilen. Det hörs mer vindbrus och däckljud från dålig asfalt än motorbuller vid högre farter. Då har jag ändå Michelin Energy-däck.

Jag kör enbart på E85. Jag har aldrig tankat något annat i bilen. Den drar i genomsnitt 1,18 l/mil. Den drar mer om man drar släpkärra, men det händer inte så ofta. Allt tramsprat och lögnskvaller om svårstartad vintertid, högre förbrukning etc. etc. kommer från dom som aldrig har kört någon E85-bil. Än mindre ägt någon. Alla Volvos E85-bilar har elektrisk motorvärmare installerdade från fabrik*. Det är Volvos (Calix) vanliga system så det är fullt utbyggbart med standartillbehör om man vill det och det inte redan är gjort. Motor är på 147 hkr och 190 Nm om man kör på E85. "Bara" 145 hkr om man kör på bensin. Det är inga märkvärdigheter att köra på E85. Det går till som att köra vilken annan bil som helst. Man skall dock vara medveten om att motorn skall ADAPTERA om man byter bränsle. Men det behöver man bara göra en gång och det gäller så länge man kör på samma bränsle. Vill du veta mer om detta så säg till. Det är viktigt, men inte alls svårt.
I bilregistret står den inte längre som miljöbil, det föll bort när bilen var mer än 5 år, men du får naturligtvis köra så mycket du vill på E85. Skatten höjdes också då med några hundralappar, men är fortfarande tämligen låg.
*Se till att anslutningskabeln till motorvärmaren finns med. Den tillhör bilen. Inte någon som tycker att "den är bra att ha!"

Sedan hela biten med V70 talar för sig själv. Det är ju en extremt märklig bil i all sin flexibiltet vad det gäller utrymmen och möjligheter. Det är så allmänt känt så det behöver knappast påpekas.
Har en 2.5FT MY09 aut. Den är förvisso törstig (0,9 på motorväg) och 1,10-1,20 i stadstrafik men nästan lika billig i skatt (runt 1700 vill jag minnas). Har enbart kört den på bensin. Däremot varvar den bara runt 2000 i 100 har jag för mig - hade blivit galen på surrande runt 3000 varv - det gjorde vår gamla 460 :-) Den är till salu men har gått lite längre.
MickeO: Det är stor skillnad på 2.0F och 2.5F. En cylinder mer t.ex. Därav förbrukning och vridmoment. Betänk att 2.0F har 190 Nm. Den svagaste modellen av 2.5F har 300 Nm. Men som jag sa tidigare, det är inte motorljudet som hörs mest i en 2.0F. Det är vindbrus och dålig asfalt. Jag har fört det på tal här förut, det finns en app som gör smarttelefoner till dB-mätare. Jag har ingen smarttelefon, men till er som har tillgång till en kan man vädja, gör mätningar på en utvald provsträcka med gammal och ny asfalt. Mät under så lika förhållanden som möjligt, samma väder, samma körsträcka, samma fart och motorvarv, håll telefonen på samma plats vid mätningarna. Gärna med olika däck, men det är ju inte nödvändigt. Och det behöver ju inte vara någon 2.0F heller. Bara man mäter upp siffror så man har ett utgångsläge att jämföra med. Berätta sedan här på forumet vad skillnaden på gammal och ny asfalt är räknat i dB.
Jag har som sagt inte gjort mätningar med något instrument, men mer än sex års bilåkande med 2.0F har givit mig vissa erfarenheter och slutsatser.
Micce1980 skrev:Provkör och se om motorn räcker för dig :-)-)
Haha, sant! Velar nog för mycket. Är dock pappaledig så inte det lättaste att komma loss då jag inte vill ha med dottern.
rob88 skrev:Service var 1000:e mil är bara Olja/Filter så är du någorlunda händig och inte behöver stämpel i boken kan du lösa det själv för att få ner kostnaden. Sen är den som du säger lite törstig men provkör och se vad du själv tycker. :)

Sen en bil som gått 10k mil är inte billig i drift, eller man får iallafall vara beredd att det börjar kosta mer och mer efter en 8-10k mil. Slitagedelar såsom däck, stötdämpare, k-stag, hjullager, bromsar osv. men det gäller o andra sidan alla modeller. :roll:

Var noga med att kolla så bilen är servad enligt plan och inte säljaren har slarvat. :wink:
Nej, du har rätt. Min styvfar kan motorer bra (bytt motor på sin veteranbåt t.ex.) så det kan han nog hjälpa mig med det.
Räknar med att det kommer kosta en slant varje år, men har satsat på så låga mil som möjligt i alla fall och se till att den är nyservad när jag plockar upp den.
Rådlös skrev:Det är ingen dyr service vid 12 000 mil. Ventilkontrollen är avskaffad sedan flera år tillbaka. Service är för övrigt som vilken annan bil som helst, var 2 000 mil. Däremellan är det enbart olje- och filterbyte var 1 000 mil. Den ingår naturligtvis också i 2 000 milservicen. Så räkna så här: Service var 2 000 mil. Olje- och filterbyte var 1 000 mil. Motorn har ingen kamrem som kostar att byta eller hotar att gå av. Den har kamkedja i stället. Det finns ingen fastställd intervall i serviceschemat för den, så den antas hålla bilens livslängd ut.

Jag har en V70 2.0F -08. Den varvar exakt 3 000 varv/min vid 100 km/tim på femmans växel. Detta är en vanesak, men i början (jag är inne på sjunde året nu) känns det som att man vill ha en OD eller en sjätte växel. Ljudnivån är inte speciellt hög. Jag har haft tillfälle att kolla detta under dom år jag har ägt bilen. Det hörs mer vindbrus och däckljud från dålig asfalt än motorbuller vid högre farter. Då har jag ändå Michelin Energy-däck.

Jag kör enbart på E85. Jag har aldrig tankat något annat i bilen. Den drar i genomsnitt 1,18 l/mil. Den drar mer om man drar släpkärra, men det händer inte så ofta. Allt tramsprat och lögnskvaller om svårstartad vintertid, högre förbrukning etc. etc. kommer från dom som aldrig har kört någon E85-bil. Än mindre ägt någon. Alla Volvos E85-bilar har elektrisk motorvärmare installerdade från fabrik*. Det är Volvos (Calix) vanliga system så det är fullt utbyggbart med standartillbehör om man vill det och det inte redan är gjort. Motor är på 147 hkr och 190 Nm om man kör på E85. "Bara" 145 hkr om man kör på bensin. Det är inga märkvärdigheter att köra på E85. Det går till som att köra vilken annan bil som helst. Man skall dock vara medveten om att motorn skall ADAPTERA om man byter bränsle. Men det behöver man bara göra en gång och det gäller så länge man kör på samma bränsle. Vill du veta mer om detta så säg till. Det är viktigt, men inte alls svårt.
I bilregistret står den inte längre som miljöbil, det föll bort när bilen var mer än 5 år, men du får naturligtvis köra så mycket du vill på E85. Skatten höjdes också då med några hundralappar, men är fortfarande tämligen låg.
*Se till att anslutningskabeln till motorvärmaren finns med. Den tillhör bilen. Inte någon som tycker att "den är bra att ha!"

Sedan hela biten med V70 talar för sig själv. Det är ju en extremt märklig bil i all sin flexibiltet vad det gäller utrymmen och möjligheter. Det är så allmänt känt så det behöver knappast påpekas.
Imponerande inlägg, stort tack! Blev lite lugnare av ditt svar ang servicen och att du trivts så bra under alla år.
Oavsett om jag kör på en 2.0F eller 2.5FT så tycker du att jag borde köra på etanol? Kostar ju lite mindre per liter men bilen drar något mer, så verkar bli ungefär samma förbrukning. Vad är egentligen för- och nackdelar förutom några extra hästar?
MickeO skrev:Har en 2.5FT MY09 aut. Den är förvisso törstig (0,9 på motorväg) och 1,10-1,20 i stadstrafik men nästan lika billig i skatt (runt 1700 vill jag minnas). Har enbart kört den på bensin. Däremot varvar den bara runt 2000 i 100 har jag för mig - hade blivit galen på surrande runt 3000 varv - det gjorde vår gamla 460 :-) Den är till salu men har gått lite längre.
Tack för svar! Lutar mer och mer åt 2.5FT och allra helst 231HK-varianten som är den uppgraderade och aningen mer bränslesnåla, vad jag läst.
Bara för att, hur långt har din bil gått?
apersson850 skrev:Ska den bara hålla en 5-6 år får du nog leta efter något som är mer slitet än så. Åtminstone om du inte kör extremt mycket varje år, typ som en taxi eller så.
Tanken är väl att byta upp sig mot någonting nyare efter 5-6 år alltså :)
vincentb skrev:
MickeO skrev:Har en 2.5FT MY09 aut. Den är förvisso törstig (0,9 på motorväg) och 1,10-1,20 i stadstrafik men nästan lika billig i skatt (runt 1700 vill jag minnas). Har enbart kört den på bensin. Däremot varvar den bara runt 2000 i 100 har jag för mig - hade blivit galen på surrande runt 3000 varv - det gjorde vår gamla 460 :-) Den är till salu men har gått lite längre.
Tack för svar! Lutar mer och mer åt 2.5FT och allra helst 231HK-varianten som är den uppgraderade och aningen mer bränslesnåla, vad jag läst.
Bara för att, hur långt har din bil gått?
15.600 har den rullat. Har haft den sedan 11.000 någonting utan några problem. Huvlåset är bytt över ordinarie slitdelar, hinner tyvärr inte kolla igenom servicekvittona nu på morgonen.
Rådlös skrev:MickeO: Det är stor skillnad på 2.0F och 2.5F. En cylinder mer t.ex. Därav förbrukning och vridmoment. Betänk att 2.0F har 190 Nm. Den svagaste modellen av 2.5F har 300 Nm. Men som jag sa tidigare, det är inte motorljudet som hörs mest i en 2.0F. Det är vindbrus och dålig asfalt. Jag har fört det på tal här förut, det finns en app som gör smarttelefoner till dB-mätare. Jag har ingen smarttelefon, men till er som har tillgång till en kan man vädja, gör mätningar på en utvald provsträcka med gammal och ny asfalt. Mät under så lika förhållanden som möjligt, samma väder, samma körsträcka, samma fart och motorvarv, håll telefonen på samma plats vid mätningarna. Gärna med olika däck, men det är ju inte nödvändigt. Och det behöver ju inte vara någon 2.0F heller. Bara man mäter upp siffror så man har ett utgångsläge att jämföra med. Berätta sedan här på forumet vad skillnaden på gammal och ny asfalt är räknat i dB.
Jag har som sagt inte gjort mätningar med något instrument, men mer än sex års bilåkande med 2.0F har givit mig vissa erfarenheter och slutsatser.
Att bara jämföra ljudtrycket (dB) säger ju väldigt lite om huruvida ljudet är störande eller inte. Frekvens på ljudet och hur repetitivt det är, är betydligt viktigare faktorer anser jag.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]