Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dozking
Besiktade bilen igår efter ha polestar optimerat den. De kolla att chassinr stämde och tog intyget jag fick från verkstaden. Sen skrev jag på att jag hade gjort en optimering. ca 5min tog det allt som allt. 895kr. Bra timpenning på den.

Någon som råkat utför att de gått igenom bilen mer grundligt? Bilprovningen sa även att man måste regbesikta bilen inom en månad efter optimering när jag boka tid. Vad händer om man inte skulle göra det? Bara nyfiken.

Ha en bra dag!

//Fredde
StefanN skrev:Det är bara det dom gör, vad skulle dom mer kolla tänkte du?
Om man inte regbesiktar är ju bilen i princip olaglig och har körförbud.
Tänkte mer att de skulle kolla utsläpp te x. Men jag är glad att det gick fort.
dozking skrev: Vad händer om man inte skulle göra det? Bara nyfiken.
Absolut ingenting ....... Bilprovning / Polis / Försäkringsbolag kan inte se att bilen är optimerad om du inte smetar bilen full med Polestar dekaler.
Användarvisningsbild
av fosho
dozking skrev:Bilprovningen sa även att man måste regbesikta bilen inom en månad efter optimering när jag boka tid. Vad händer om man inte skulle göra det? Bara nyfiken.
Måste man besiktiga efter en optimering? Räcker det inte att regbesiktiga endast? Man ska väl inte behöva göra båda delar.. :)

Mechanum skriver:

När du har effektoptimerat din bil hos Volvohandlaren får du ett intyg från Volvo Personvagnar tillsammans med kvittot vid betalning. Du bokar sedan själv tid hos Svensk Bilprovning för en registreringsbesiktning. Vid tidsbokningen kontrolleras att den aktuella anläggningen utför registreringsbesiktningar, vissa mindre anläggningar saknar personal med rätt behörighet för detta.
Vid registreringsbesiktningen uppvisas intyget från Volvo Personvagnar för personalen som utför besiktningen. Man utför en enkel registreringsbesiktning, kallad A2A. Kostnaden för en registreringsbesiktning ingår inte i priset för effektoptimeringen. Priset är 640 SEK.
Jag tror det skiljer sig ganska mycket i landet.
För min del bokade Bilia in det, det skulle kosta 1695:-, då gjordes regbesiktningen i deras lokaler och det var en från Dekra som åkte runt mellan anläggningar i Stockholmsområdet för att utföra det.
Jag hade lite annan otur med verkstan så dom bjöd på kostnaden för regbesiktningen.
petherf skrev:Måste man beställa tid eller kan man bara åka dit?
Det är bara ett fåtal personer som har behörighet att regbesiktiga så du måste kolla att de är på plats på den station du besöker, annars riskerar du att få åka hem utan fått något gjort..
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]