Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
fosho skrev:V90 CC D4 AWD ~43mil my17

Har små vibrationer runt dessa hastigheter, jag har bara skummat igenom tråden så jag vet inte hur andras upplevelse av vibrationerna är men mina är väldigt milda även om de känns. 18", Michelin sommarpuckar.
Testa att ha ratten i bottenläge, alltså dra inte ur den alls. Har märkt att ratten i utdraget läge faktiskt ger lite vibrationer.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Johanu71 skrev:Vi har nu fem V90 på firman. En D5 AWD, två D4 AWD och två D3 AWD. Alla är MY17. De har gått mellan ca. 300 - 1200 mil nu och vi satt och diskuterade detta idag.
Ingen av oss har upplevt några vibrationer överhuvudtaget, (säger inte att andra inte har problem), men alla bilar verkar inte vara drabbade. I alla fall inte direkt vid leverans. Hur långt har ni kört, ni som har problem?
I mitt fall har jag kört ca 500mil, men haft problem sedan dag 1 (m friktionsdäck 18" Conti), nu rullar jag på sommardäck Pirelli 20". Vibrationerna är mindre men inte borta.
Alltså, jag måste säga, jag har väldigt höga krav på det där med balansering och vibrationer etc, dessutom ska man inte känna några vibrationer på en sådan bil.

Ringde upp en random Verkstad, det blev Bilia i Kista, de säger att de har problem med Pirelli däck, det vad har säger, alltså inget generell problem, enligt de iaf.
Ska ringa fler, kanske kartlägga hela landet ?:-/
av JimmyK
Johanu71 skrev:Vi har nu fem V90 på firman. En D5 AWD, två D4 AWD och två D3 AWD. Alla är MY17. De har gått mellan ca. 300 - 1200 mil nu och vi satt och diskuterade detta idag.
Ingen av oss har upplevt några vibrationer överhuvudtaget, (säger inte att andra inte har problem), men alla bilar verkar inte vara drabbade. I alla fall inte direkt vid leverans. Hur långt har ni kört, ni som har problem?
Den första xc90 rullade 3000mil på 10 månader sen omleverans och den nya har jag haft i 12mån och den har rullat 4000mil. Vibrationerna kom inte med en gång. Första bilen kom de redan efter några hundra mil, på den senaste kom det vid 400-500mil någon stans. Men nu är det löst och den har gått helt vibrationsfritt i 3 veckor. Är mycket nöjd. Volvo har skött detta på ett mycket bra sätt och har varit måna om att hitta felet och åtgärda det.

Har hittat två servicerapporten om felet hos Volvo

https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -11-18.pdf
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -03-14.pdf
Användarvisningsbild
av Spid3r
JimmyK skrev:
Den första xc90 rullade 3000mil på 10 månader sen omleverans och den nya har jag haft i 12mån och den har rullat 4000mil. Vibrationerna kom inte med en gång. Första bilen kom de redan efter några hundra mil, på den senaste kom det vid 400-500mil någon stans. Men nu är det löst och den har gått helt vibrationsfritt i 3 veckor. Är mycket nöjd. Volvo har skött detta på ett mycket bra sätt och har varit måna om att hitta felet och åtgärda det.

Vet du vad Volvoverkstaden gjorde för åtgärder på din bil (det som gjorde att vibrationerna försvann)?
Användarvisningsbild
av fosho
Robbi skrev: Testa att ha ratten i bottenläge, alltså dra inte ur den alls. Har märkt att ratten i utdraget läge faktiskt ger lite vibrationer.
Skall testa detta!
av JimmyK
Spid3r skrev:
JimmyK skrev:

Vet du vad Volvoverkstaden gjorde för åtgärder på din bil (det som gjorde att vibrationerna försvann)?
Det som gjorde skillnad på min bil var när det bytte hela bakaxeln då blev den betydligt bättre, när de bytte även drivaxlarna bak så försvann alla vibartionerna.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Ringde idag ett par större verkstäder (en i Stockholmsområdet och en i södra halvan av landet) och frågade om det finns liknande rapporter på det här med vibrationer...båda verkstäder bekräftar att det är ett välkänt problem. Ena av tekniker pratade om problemet med Pirelli däck och den andra nämnde att "vibrationsproblemet" är ett pågående ärende hos Volvo...där Volvo råder kunder som upplever problemet med vibrationer på S-V90 bilar att ställa däcktryck till 2.4 bar men att Volvo jobbar med att åtgärda detta problem genom mjukvaran framöver (enligt honom uppstår vibrationerna vid ett visst varvtal (jag antar runt 1700-1900 varv, då jag kände vibrationerna som tydligast).
Hm, det lät trovärdig så jag valde snabbt och rappt att testa detta...så jag gjorde nu precis en snabbtest och kan säga att vibrationerna har minskat, de finns lite fortfarande men mindre.
Kan också tillägga att mina sommardäck (senaste 6-7 år) är ställda på 2.9 bar så jag fick sänka trycket till 2.4 bar.

Kan någon annan testa detta också och komma med ett ulåtande? Tacksam på förhand :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev:Ringde idag ett par större verkstäder (en i Stockholmsområdet och en i södra halvan av landet) och frågade om det finns liknande rapporter på det här med vibrationer...båda verkstäder bekräftar att det är ett välkänt problem. Ena av tekniker pratade om problemet med Pirelli däck och den andra nämnde att "vibrationsproblemet" är ett pågående ärende hos Volvo...där Volvo råder kunder som upplever problemet med vibrationer på S-V90 bilar att ställa däcktryck till 2.4 bar men att Volvo jobbar med att åtgärda detta problem genom mjukvaran framöver (enligt honom uppstår vibrationerna vid ett visst varvtal (jag antar runt 1700-1900 varv, då jag kände vibrationerna som tydligast).
Hm, det lät trovärdig så jag valde snabbt och rappt att testa detta...så jag gjorde nu precis en snabbtest och kan säga att vibrationerna har minskat, de finns lite fortfarande men mindre.
Kan också tillägga att mina sommardäck (senaste 6-7 år) är ställda på 2.9 bar så jag fick sänka trycket till 2.4 bar.

Kan någon annan testa detta också och komma med ett ulåtande? Tacksam på förhand :)
Det låter ju i så fall som att vibrationer kommer från motorn och något med motorfästen? Konstigt. Kan det vara en viss motor som är boven i dramat. Vilka motorer har ni som har vibrationer?
Användarvisningsbild
av Spid3r
Robbi skrev:
Spid3r skrev:Ringde idag ett par större verkstäder (en i Stockholmsområdet och en i södra halvan av landet) och frågade om det finns liknande rapporter på det här med vibrationer...båda verkstäder bekräftar att det är ett välkänt problem. Ena av tekniker pratade om problemet med Pirelli däck och den andra nämnde att "vibrationsproblemet" är ett pågående ärende hos Volvo...där Volvo råder kunder som upplever problemet med vibrationer på S-V90 bilar att ställa däcktryck till 2.4 bar men att Volvo jobbar med att åtgärda detta problem genom mjukvaran framöver (enligt honom uppstår vibrationerna vid ett visst varvtal (jag antar runt 1700-1900 varv, då jag kände vibrationerna som tydligast).

Det låter ju i så fall som att vibrationer kommer från motorn och något med motorfästen? Konstigt. Kan det vara en viss motor som är boven i dramat. Vilka motorer har ni som har vibrationer?

Min är D4 2WD.

Det skulle vara kul om det är fler som vill testa att sänka däcktryck till 2.4bar och provköra lite på motorvägen...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 114

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]