Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Är lite nyfiken på vad en xc90 D5 drar i sig per mil..

Ni som har en sådan bil, vad drar den per mil blandad körning och hur ni mätt upp det, via VOC, vanliga färddatorn eller vid pumpen?

Skriv gärna också hur ni brukar köra. Vissa gillar ju att gissa mer än andra.

Jag har en mjuk fot och gasar inte fullt vid rödljus och ligger ca 15km/h över gällande hastigheter.

Tackar för infon!
av lirsa
Hej,

Hade en årsmodell 16 som tyvärr totalkraschades (och jag har tur som lever!) den kördes på19" vinterhjul och 20" sommarhjul och 0,822 i snitt mätt vid pump. Bilen gick mellan Feb och Okt 2016 alltås mestadels på 20" sommarjul.

Min nya MY17 har gått lite drygt 1000 mil sesdan levearns 20 Jan. Innan hjulskifte så körde jag på 19" vinterhjul med ett snitt på 0,794. efter byte till sommarhjul på 22" så har jag hiskeliga 0,887 I snitt. Pratat med ÅF om detta, kankse aktuellt med hjulbyte till mindre hjul.

Mestadels (90%) motorväg med 120 och adaptive farthållare på.
av Flajjan
Med tanke på Volvos egna siffror på Volvocars.com står det förbrukning D5 AWD, Stad 5,7, Blandad 4,9, landsväg 4,5.
T5 blandad 6,8, landsväg 5,6 och stad 9.

Verklighetens siffor är inte ens i närheten av vad Volvo själva anger - det är ju riktigt riktigt dåligt!
av troubleshooter
Flajjan skrev:Med tanke på Volvos egna siffror på Volvocars.com står det förbrukning D5 AWD, Stad 5,7, Blandad 4,9, landsväg 4,5.
T5 blandad 6,8, landsväg 5,6 och stad 9.

Verklighetens siffor är inte ens i närheten av vad Volvo själva anger - det är ju riktigt riktigt dåligt!
Verkligheten är lite tråkigare, men enda trösten är att ingen tillverkare verkar lyckas speciellt bra vilket leder
till frågan om det är körcykeln det är fel på och inte bilarna, by the way, det var XC90 som nämndes, den har lite
högre siffror från Volvo

D5 AWD, Stad 6,3 Blandad 5,7, landsväg 5,4.....
Användarvisningsbild
av GustavB
Elektrikern84 skrev:Jag man undrar ju vad skatten EGENTLIGEN skulle ligga på när bilarna ibland drar det dubbla emot uttalat...
I förra numret av AutoMotorSport så var det ett räkneexempel på vad nya skatten plus nya körcykeln skulle innebära för bland annat XC90. Tror den skulle landa runt 16 000kr/år i skatt då.

Min drar för övrigt 0,83 blandad körning.
av Elektrikern84
GustavB skrev:
Elektrikern84 skrev:Jag man undrar ju vad skatten EGENTLIGEN skulle ligga på när bilarna ibland drar det dubbla emot uttalat...
I förra numret av AutoMotorSport så var det ett räkneexempel på vad nya skatten plus nya körcykeln skulle innebära för bland annat XC90. Tror den skulle landa runt 16 000kr/år i skatt då.

Min drar för övrigt 0,83 blandad körning.
Jag har förstått den där Körcyklen, den funkar ju inte obviously... Klart man använder sig utav den då den visar hälften av vad bilarna egentligen förbrukar...

Jag väcker upp den här tråden igen[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Har bilen ingen app för att visa den aktuella[…]

Tack för infon :) Ja detta verkar ju vara ett[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Åldersgränsen är borttagen: Volvo[…]