Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
Tänk er själva en situation där man står vid ett rödljus och någon sliter upp dörren till barnen i baksätet. Skulle aldrig drömma om att inte ha funktionen påslagen. Kanske om jag bodde långt ut på landet men nu kör jag omkring i Göteborgsområdet.
av Xanthopteryx
Gorban skrev:Tänk er själva en situation där man står vid ett rödljus och någon sliter upp dörren till barnen i baksätet. Skulle aldrig drömma om att inte ha funktionen påslagen. Kanske om jag bodde långt ut på landet men nu kör jag omkring i Göteborgsområdet.
För det första har det aldrig hänt och för det andra: Vad ska de med ungen till? Dessutom sitter hon ju fast i ett sådant där intelligenstestbälte, så sannolikheten bedömer jag som extremt låg. Däremot bakluckan, är säkert hett eftertraktad.
På min förra bil, en Mazda, så var bakluckan låst när motorn var igång. Genom att dra handbromsen så gick den att öppna.
Innan jag kom på det.... "Släpp in mig - jag vill in! Jag ska ju bara hämta en sak jag glömt!"
av Jacobsson
Nja, det är inte barnen dom vill åt utan bilen. Då tar dom förarsidan och sliter eller hotar ut föraren. Där har det hänt att ett barn suttit där bak. Men jag tror inte det hänt att bilen åkt iväg med barnet utan den vuxna har fått ta ut barnet innan. Dock så traumatiskt ...

//J
av Xanthopteryx
Jacobsson skrev:Nja, det är inte barnen dom vill åt utan bilen. Då tar dom förarsidan och sliter eller hotar ut föraren. Där har det hänt att ett barn suttit där bak. Men jag tror inte det hänt att bilen åkt iväg med barnet utan den vuxna har fått ta ut barnet innan. Dock så traumatiskt ...

//J
Sådant gör de främst när du ska sätta dig i bilen. Då hjälper inga lås... (hände en kund på frugans jobb)
av Gorban
Xanthopteryx skrev:
Gorban skrev:Tänk er själva en situation där man står vid ett rödljus och någon sliter upp dörren till barnen i baksätet. Skulle aldrig drömma om att inte ha funktionen påslagen. Kanske om jag bodde långt ut på landet men nu kör jag omkring i Göteborgsområdet.
För det första har det aldrig hänt och för det andra: Vad ska de med ungen till? Dessutom sitter hon ju fast i ett sådant där intelligenstestbälte, så sannolikheten bedömer jag som extremt låg. Däremot bakluckan, är säkert hett eftertraktad.
På min förra bil, en Mazda, så var bakluckan låst när motorn var igång. Genom att dra handbromsen så gick den att öppna.
Innan jag kom på det.... "Släpp in mig - jag vill in! Jag ska ju bara hämta en sak jag glömt!"
Tja, för ett antal år sedan var det en galning som gick loss med yxa på bilister vid korsvägen i Göteborg. Jag tänker inte främst på bilkapare utan galningar. Vi hade en några kvarter härifrån som yxade sig in till grannarna och anföll dem. Av samma anledning och risken för stölder i hallen har vi alltid ytterdörren låst. Då bor vi ändå i en villaidyll.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Provade funktionen idag när vi skulle ut och långåka :) Nja, mest bök då den inte låser upp hela bilen när jag stannat, öppnat förardörren och gått ut när motorn är på för att hämta något i bagaget, eller har jag missat något? Hade förardörren öppnat hela bilen så kanske jag behållt det på. Kommer nog istället att låsa manuellt om jag har något värdefullt i bagaget och jag kommer till en stad/samhället. Runt ca 95% av tiden i bilen är jag själv utan bagage i bilen ändå.
av Xanthopteryx
Micce1980 skrev:Provade funktionen idag när vi skulle ut och långåka :) Nja, mest bök då den inte låser upp hela bilen när jag stannat, öppnat förardörren och gått ut när motorn är på för att hämta något i bagaget, eller har jag missat något? Hade förardörren öppnat hela bilen så kanske jag behållt det på. Kommer nog istället att låsa manuellt om jag har något värdefullt i bagaget och jag kommer till en stad/samhället. Runt ca 95% av tiden i bilen är jag själv utan bagage i bilen ändå.
Om motorn är igång (kö t.ex.), kan någon öppna bakluckan ändå? (utan autolås påslaget)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Xanthopteryx skrev:
Micce1980 skrev:Provade funktionen idag när vi skulle ut och långåka :) Nja, mest bök då den inte låser upp hela bilen när jag stannat, öppnat förardörren och gått ut när motorn är på för att hämta något i bagaget, eller har jag missat något? Hade förardörren öppnat hela bilen så kanske jag behållt det på. Kommer nog istället att låsa manuellt om jag har något värdefullt i bagaget och jag kommer till en stad/samhället. Runt ca 95% av tiden i bilen är jag själv utan bagage i bilen ändå.
Om motorn är igång (kö t.ex.), kan någon öppna bakluckan ändå? (utan autolås påslaget)
Gick bra när jag stängt av autolåset på V60:n i allafall så det lär gå.
av barcusmrandt
I hela resten av världen förutom sverige är det här en must-have funtion! Det är ju i grund och botten nånting bra! Sen att det kan va bökigt att ena dörren är låst när man ska in där osv är ju bara en vanesak. Sluta klaga nu och var glad för att funktionen är där när det behövs. Ungefär som att säga "äh jag behöver ingen intellisafe alls, jag krockar ju aldrig".
Användarvisningsbild
av Micce1980
barcusmrandt skrev:Sluta klaga nu och var glad för att funktionen är där när det behövs. Ungefär som att säga "äh jag behöver ingen intellisafe alls, jag krockar ju aldrig".
Inte meningen att få dig att tro att jag klagat i alla fall. Själv har jag konstaterat att detta inte är för mig och vardagligt bruk. Det var kul att testa dock. :-)-)
barcusmrandt skrev:I hela resten av världen förutom sverige är det här en must-have funtion! Det är ju i grund och botten nånting bra!
Njae där tog du väl ändå i liiiite? :wink: Finns "säkrare" länder än detta vi bor i. Men bra att funktionen finns
Dolda Vinkeln...

För skojs skull så köpte jag mig e[…]

Det har inte sålts så många &aum[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag kan i princip garantera dig att det inte ä[…]

Men om man nu ej har automatisk avbländande. […]