Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sev
Oj, här har det visst rasslat in svar sedan sist!
Jag har iallafall tagit mig till Bilia i Kista för felsökning och fått ett svar. De säger att kopplingen har gett upp och måste bytas :cry:
Tydligen så brukar också svänghjulet skadas av att kopplingen varit dålig så man brukar rekommdera byte av den också, om man inte vill riskera att även nästa koppling far i förtid. 2000 kr felsökningsavgift + 18 000 kr för kopplingsbyte + 10 000 för svänghjulsbyte = 30 000 kr!!
Ringde runt till andra verkstäder och hittade en som tog 16 500 kr för samma jobb :shock: , visserligen inte en renodlad volvoverkstad, men då alla former av garantier upphört att gälla på bilen så känns det värt det.
Men kopplingsbyte på ett 4 år gammal V70? :evil: 15 000 mil, det är väl inte så långt eller? Min förra V70n var över 30 000 mil utan att behöva byta koppling trots mycket släp och båtupptagningar? Detta hade man ju inte riktigt förväntat sig...
Senast redigerad av 1 Sev, redigerad totalt 0 gånger.
av Sev
volvofantast skrev:Mitt kopplingsbyttet inklusive svänghjulet,gick på 18500 kr,den hade gått 18000 mil
Ok, hade du kört mycket släp och så då eller? Tycker det känns tidigt
Jag klarade 50000 mil med min 854 Turbo utan kopplingsbyte. Trots mycket släp- och husvagnsdragande samt för sin tid mycket pigg motor.
Antingen är grejorna sämre nu eller så kör en del på fel sätt.
av Lövet
Hur kan svänghjulsbyte kosta 10.000kr? Alla delar är ju redan borttagna i och med kopplingsbytet och svänghjulet i sig kostar inte de pengarna. Håll dig långt bort från Bilia.
av Sev
Lövet skrev:Hur kan svänghjulsbyte kosta 10.000kr? Alla delar är ju redan borttagna i och med kopplingsbytet och svänghjulet i sig kostar inte de pengarna. Håll dig långt bort från Bilia.
Ja, det hela känns hutlöst på bilia. Tyvärr är det nog många som helt okritiskt accepterar priserna.
av Lövet
apersson850 skrev:Det är kanske samma pris om man bara byter svänghjulet? Då ska ju all demontering också göras.
Rätt usel (men lönsam...) prissättningsmetodik i så fall.

Koppling är samma teknik sedan 50-talet. En vettig allbilsverkstad borde kunna lösa detta utan problem.
Jo, men då borde det ju gå att förhandla med verkstaden om summan. Att de har priser för enbart byte av tryckplatta och enbart byte av koppling är väl en sak. Men om de inte kan få en lägre summa när båda jobben görs samtidigt, då ska man gå till en annan verkstad.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]