Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielGrahn
Hej.

Någon som vet vart man kan köpa en extraknapp för de "blinda" knapparna som finns för tex. "rattvärme" "start/stop" mf.? Jag kommer montera en
LED ramp på min V70 2014 och skulle vilja kunna aktivera/avaktivera rampen inne från kupen.

Tacksam för svar.

//Daniel
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det behövs väl knapp + original kabelsats + mjukvara + aktivering av dessa på volvoverkstad för att det ska funka.

Så det ryker iväg ett antal tusenlappar innan du börjar fundera på vilken LED-ramp att köpa.
Användarvisningsbild
av apersson850
Så är det inte nuförtiden. Knappsatsen i mittkonsolen kommunicerar med styrenheten, som avgör vilken knapp som tryckts in. Därefter är det då lämplig mjukvara som bestämmer vad som ska hända när knappen tryckts på. "Knapp" för extraljus kan man få, men den är alltså inte fysisk, utan ett val som dyker upp i en meny, om man har köpt till funktionen.
Innan Sensus kom lade man till en fysisk knapp för extraljus, men det gör man inte längre.
av Cox
Jo det fattar jag, det jag sa att om knappen fungerar att ansluta två sladdar till. Då är det bara att köra på med en hederlig koppling

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
Jaha, du tänkte så. Enligt några inlägg jag läst tidigare är knapparna som fungerar försedda men något slags kodning, i själv knappen. När knappen trycks in spelar det då ingen roll var den sitter (bara den går dit, de ser ju rent fysiskt lite olika ut), för knappen identifierar sig för datasystemet som då vet vilken funktion det är som ska utföras.

Huruvida detta är sant vet jag dock inte. Jag har inte sett någon specifikation på systemet. Inte heller har jag försökt flytta min knappar för att se om funktionen följer med knappen.
av Cox
Japp så tänkte jag, kan ju vara så pass illa med kodning och skit och då får man köpa volvos lösning, eller trycka in en egen knapp

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför slänga ut tusenlappar på knapp ???

Jag skulle lägga dessa pengarna på att köpa en vassare LED-ramp istället och låta den tändas av helljuset

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]