Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sparkynorge
Da har nok et problem dukket opp med bilen min, en 09 xc70.. ikke nok med at jeg måtte ut med 20 000 for girkasse trøbbel så har selve nøkkelen bestemt seg for å sette seg fast i tenningen.
Begynte å ane ugler i mosen da det dukket opp meldingen "klem inn clutch og bremsepedal for å starte motor" når jeg gikk inn i bilen uten å sette inn nøkkelen, med påfølgende kutt når jeg trykket på knappen for å starte. Men startet på andre trykket..?
Men nå har altså nøkkelen satt seg fast, rattlåsen går ikke på, jeg får startet bilen, men når jeg skal ha ut nøkkelen så fjærer den ikke som den skal når jeg skal ta den ut. Den sitter dønn fast, får ikke dratt den ut med makt..
Såå, har noen kjennskap til dette? Er motoren som drar nøkkel inn og ut ødelagt?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ett vanligt problem är att någon trycker in nyckeln på fel håll, alltså med bottnen före istället för att ha nyckelbladet utåt. Det är inte det du råkat göra?

Annars kan förstås motorn haverera i de bilar som har motordriven nyckelmatning. I min bil sätter man in nyckeln manuellt, om man nu vill göra det. Jag har keyless, så det behövs inte. Därför vet jag heller inte mer än detta om ditt problem.
av antstein
Jag hade ett (självförvållat, visade det sig senare) elfel för nån vecka sedan och min nyckel kom heller inte ut. Jag fick ut den när jag tog av batteripolen ett tag och testade igen. (Stäng kanske inte dörren, under manövern.)

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]