Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nja jag har inte Isofix fram i min (och jag vet inte ens om det finns att få) men har ändå öglor fram. Men att titta på bilder på bilar som annonseras till försäljning är en god idé. Hittade den här ganska tydliga bilden (nr fyra uppifrån räknat) på en V70 -08 Summum och kan inte se att det finns några öglor där:

https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V7 ... ?ca=10&w=1

Alltså har det kanske inte varit standard från början men blivit det någonstans på vägen. Om inte Lövet haft sin -08 sedan den var ny kan ju tidigare ägare ha monterat öglorna i den.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Nej, jag hade den inte från ny. Dock fanns det inte listat i utrustningslistan som jag tog ut utan då måste det varit eftermonterat som tillbehör.
Ja så kan det vara. Eftermonterade tillbehör hamnar väl normalt bara i Volvos "register" om de kräver mjukvara.

Jag kan nu i vart fall säkert konstatera att min MY -15 hade öglorna från fabrik. De finns nämligen med i den synnerligen utförliga specifikation man kan få från den här källan (fast uppgifterna ursprunligen säkert härrör från något register hos Volvo).

https://www.partslink24.com/partslink24/user/login.do

Specen upptar 20 A4-sidor och där får man inte bara en lista över den extrautrustning bilen har enligt svenska normer lik den man kan få via "Min Volvo" utan det finns en rad för varje liten detalj som möjligen skulle kunna variera från en bil till en annan globalt sett. Där finns följande upplysning på s. 6:

N802 ATTACHM CHILDSEAT FRONT Child seat attachment

Om öglorna saknats från fabrik skulle det istället ha stått "Without child seat attachment" längst till höger.

Kikar man i VIDA kan man se att det till V70 II finns två olika monteringssatser för fästöglor fram:

Monteringssats, främre 1.00 31263092 CH -250331
Monteringssats, främre 1.00 31390381 Ch 250332-

Chassinumren pekar möjligen på att man ändrade något i samband med faceliften -14. Kanske var det också då öglorna blev standard, i alla fall på den svenska marknaden.

Hade likadant problem på vår 2010 2.4 […]

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]