Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dom sitter standardmonterade i V40 iallafall.

Jag vet inte när det blev standard men om man inte haft avstängbar airbag lär de inte finnas.
andersuw skrev:Som sagt: Är inte monterade från fabrik och är inte eller obetydligt smalare än dem som sitter bak. Poängen är ju inte heller på något sätt hur breda öglorna är utan vad de pallar för. Du kan ha en fem eller tio centimeter bred rem att sätta där men det spelar ju ingen som helst roll för hållfastheten om öglan bara är en cm. Alla barnstolar jag är bekant med har ingen särskild krok att fästa i öglorna. Man trär bara bältet genom öglan och sedan tillbaka genom en färdiggjord ögla i bältet. Har ingenting att göra med hur öglan i bilen är beskaffad. Det enda kravet på den senare är hållfastheten.
Fast är öglan för liten kan du ju omöjligt få igenom en rem där (beroende på remmens storlek förstås). Kan kontrollmäta när jag kommer hem men uppskattningsvis är dom 1/3 så stora som öglorna bak. Misstänker att orsaken till att de är mindre fram är att de sitter mer synligt till där samt att de ska uppta så lite benutrymme som möjligt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kollade lite snabbt på blocket och klickade slumpvis in på 5 olika annonser. Samtliga V70 16 Classic jag kikade på har dessa öglor fram. Har svårt att tro att de inte är monterade från fabrik. Förmodligen monteras de om man har avstängningsbar airbag.

Sent from my iPhone using Tapatalk
andersuw skrev:Som sagt: Är inte monterade från fabrik och är inte eller obetydligt smalare än dem som sitter bak. Poängen är ju inte heller på något sätt hur breda öglorna är utan vad de pallar för. Du kan ha en fem eller tio centimeter bred rem att sätta där men det spelar ju ingen som helst roll för hållfastheten om öglan bara är en cm. Alla barnstolar jag är bekant med har ingen särskild krok att fästa i öglorna. Man trär bara bältet genom öglan och sedan tillbaka genom en färdiggjord ögla i bältet. Har ingenting att göra med hur öglan i bilen är beskaffad. Det enda kravet på den senare är hållfastheten.
Har samma i min bil och dom är absolut sen bilen va ny alltså monterade på fabriken.
Bild
Tja när jag tittar efter finns öglorna faktiskt där i min V70 -15 också. :oops: Och de är troligen inte eftermonterade även om jag inte kan garantera att förste ägaren (en Volvohandlare där den gick som demobil) inte satt dit dem. Det är ju dock rätt märkligt att de finns som tillbehör till bilen (gäller alla årsmodeller) om det nu är standard. Lika märkligt är att det inte finns med i Volvos broschyrer i listan över standardutrustning. Där nämns att det finns fästöglor bak men om att det också finns fram sägs ingenting. :roll:

Den enda fråga som återstår är om det varit standard hela tiden eller blivit det med tiden. Kanske någon med en V70 II av tidig årsmodell kan hjälpa oss med den informationen.
De fanns i min 2008
Tack! Då kanske de varit standard hela vägen. Märkligt bara att Volvo är så tysta om saken (omnämns varken i manual eller broschyr) och att de finns att köpa som eftermonterbart tillbehör. :roll:
Nu har jag inte varit ute och tittat, men på bilderna jag har från säljaren (som visserligen är lite svåra att se på) så finns det inga öglor vad jag kan se. Gäller en momentum 2009. Möjligt att det bara finns i modeller som har ISOFIX i framsätet från fabrik?

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]