Moderator: Moderatorer

SBergdahl skrev:
grillchips skrev:
jimlindeborg skrev: Jaa riktigt drygt schampo som ger en bra glans och bygger på vaxskyddet vid varje tvätt. Det räcker med ca 1,5cl schampo per 10l vatten. Och använd kallt vatten då ljummet/varmt vatten löser upp vaxet :)
Vet du ifall det är så generellt bland vaxschampon? Inte haft en tanke på att det kan vara så, senast jag tvättade (visserligen med Mothers W&W) så råkade jag ha så hett vatten att jag knappt kunde doppa näven i hinken. :oops: :lol:
(Inte hunnit kolla bilderna från Barkarby än, gör det snart!) ;)
Hur tål vaxet då solljus på en mörk bil? Eller det kanske det inte gör.. :)
Hm, och vad händer om det regnar på en solhet lack?

Mike
jimlindeborg skrev:
svergie2 skrev:Någon som har erfarenhet av meguiars wash & wax schampo?
Jaa riktigt drygt schampo som ger en bra glans och bygger på vaxskyddet vid varje tvätt. Det räcker med ca 1,5cl schampo per 10l vatten. Och använd kallt vatten då ljummet/varmt vatten löser upp vaxet :)
Låter bra! 1,5cl,hur mäter du upp det? Bild

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av UMK
svergie2 skrev:
jimlindeborg skrev:
svergie2 skrev:Någon som har erfarenhet av meguiars wash & wax schampo?
Jaa riktigt drygt schampo som ger en bra glans och bygger på vaxskyddet vid varje tvätt. Det räcker med ca 1,5cl schampo per 10l vatten. Och använd kallt vatten då ljummet/varmt vatten löser upp vaxet :)
Låter bra! 1,5cl,hur mäter du upp det? Bild

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Med doseringsmått, sånt man använder vid bakning funkar fint :D
jimlindeborg skrev:............................Och använd kallt vatten då ljummet/varmt vatten löser upp vaxet :)
Nu är jag inte dryg eller "jobbig", men skulle mycket gärna vilja veta var detta kommer ifrån? Jag vänder ofta varmt eller ljummet vatten p.g.a. att det löser smuts bättre. Har inte märkt att det skulle lösa vaxet. :shock: Högtryckstvätt däremot, brukar ta med sig vaxet, enligt mina erfarenheter. Dessutom använder jag schampo med vax.
Jag gjorde även googling och hittade inget om detta. Har jag gjort fel i hela mitt liv? :shock: :)
SHOULD I USE COLD OR HOT WATER TO CLEAN MY CAR?
Use cold to lukewarm water to wash your car. Only use hot water to spot clean small areas to remove stubborn contaminants such as road tar and dried bird droppings.
Saxat från Meguiars Australiens hemsida. http://www.meguiars.com.au/know-how/

Jag själv tvättade med varmvatten fram till för någon månad sedan tills jag fick reda på detta utav Meguiars säljare. Upplever själv en skillnad när det kommer till bla vattenavrinning. :-)-)
Användarvisningsbild
av C.W.
jimlindeborg skrev:
SHOULD I USE COLD OR HOT WATER TO CLEAN MY CAR?
Use cold to lukewarm water to wash your car. Only use hot water to spot clean small areas to remove stubborn contaminants such as road tar and dried bird droppings.
Saxat från Meguiars Australiens hemsida. http://www.meguiars.com.au/know-how/

Jag själv tvättade med varmvatten fram till för någon månad sedan tills jag fick reda på detta utav Meguiars säljare. Upplever själv en skillnad när det kommer till bla vattenavrinning. :-)-)
det står väl 'lukewarm' som man översätter till ljummet, så handvarmt är nog OK. :D
Tvättat och "städat" lite... bort med fula klumpiga skylthållare med reklam och limmat(tejp) regplåtarna istället... 8)
(Och nej, inte mitt regnummer!!)
Bild
grålle1 skrev:Tvättat och "städat" lite... bort med fula klumpiga skylthållare med reklam och limmat(tejp) regplåtarna istället...
Bra där, annars är det alltid kul att se en bil som någon lagt mycket tid och kärlek på men helt missat reklamen där bak :) Vad satte du med för tejp? Kör samma som jag gjort i säkert 15 år nu, svarta hållare från Mekonomen (jo jag har köpt nya hållare sedan dess) :-)

Själv hade jag "sovmorgon" och for förbi skroten innan jobbet idag, dagens uppdatering gick som jag hoppats så nu har luckan mellan sätena kromkant precis som jalusiet. Tidsåtgången för bytet föll på hela 1 minut så nu är ordningen återställd :-)-)
Bilagor
IMG_1287.JPG
IMG_1287.JPG (453.08 KiB) Visad 7280 gånger
Snyggt Micce! Det är detaljerna som gör det! :)
  • 1
  • 742
  • 743
  • 744
  • 745
  • 746
  • 1912
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]