Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edgar84
Hej

Har kört hyundai i två år och behöver nu en ny säker bil. Vi har kikat på XC90.

Har dessutom snöat in på de med V8 motor.

Vad finns det för fallgropar?

Har läst mig till att tidiga årsmodeller har problem med att vatten la sig i V:et och orsaka rost vilket fick tillföljd att ett lager gav sig.

Att den drar mer behöver kanske inte nämnas. Upptill 1.2 l/mil på landsväg är ok för min del. Kör gärna ecodrive 99% av tiden om man ibland får gasa sig iväg ordentligt.

FInns det reparationer som bör vara gjorda på dem, som typ garantiärenden?

Serviceintervall? Den ska visst ha kamkedja? Behöver den bytas? Nån som vet när?

Ser fram emot era synpunkter

/E
av Schmoyoho
Första ca 6000 motorerna (finns ett cut-off om du kollar serienumret på motorn) hade problemet med havererande balansaxlar pga vattenansamlingar. Är inget problem om du inte motortvättar, vad jag förstått. Däremot har bilar t.o.m sent MY07 ett ventilpaket i växellådan som kan slitas ut i förtid. Om bilen gått längre kanske det är bytt men i annat fall är det lätt att kolla serienumret på växellådan. Börjar det på 06J eller högre så bilen det uppdaterade ventilpaketet. Alla 2008 och senare har det nya paketet men vissa sena 2007:or kan nog ha det också.

Kamkedja, byts ej. Serviceintervall 1 år/3000 mil men självklart bör du lägga in extra oljebyten om du kör längre än så. Automatlådan är också underhållsfri enligt Volvo men mår gott av ett oljebyte varje sisådär 10k mil.

Svagheter är att generatorerna brukar ge sig lite tidigare än på andra motorer. Väldigt oempiriskt och ovetenskapligt vill jag påstå de brukar kunna paja kring 18-20k mil någonstans. Problemet är att de sitter lite dumt till, inkilade mellan motor och brandvägg och går småvarma vilket kortar livslängden. Finns någon sorts värmeavledare inbyggd i generator fr.o.m någon viss årsmodell. Är rätt säker på att min S80 V8 2007 har denna avledning. Kostar nog några tusen att byta generator. Pumpen till servostyrningen bruka kunna börja läcka, också halvdyrt att byta. Inget jag tycker ska låta avskräcka dig dock, motorn är i överlag väldigt problemfri och det är få intervalltillägg, bara tändstift och multirem.

Om bilen gått långt antar jag det skulle funka att bara dra igång en massa strömförbrukare med motorn på tomgång och se om generatorn klarar att leverera bra laddspänning. Samt kolla servopumpen efter uppenbara läckage.

V8 är enda rätta motorn till en XC90. Min S80 har snittat 1,2 l/mil blandat under de snart 3000 mil jag haft den. XC90:n som är större drar väl mer men min S80 har nosat på låga 9 l/100 km på lugn motorvägskörning, så det går men inget man vanligtvis gör. Ca 1 l/mil normal landsvägskörning 90-110 km/h och kring 1,8 l/mil stadstrafik.

Något som kan ge sig som är dyrt är hylsan i vinkelväxeln men det är ett problem på alla bilarna. Hylsan blev av en förstärkt typ fr.o.m årsmodell 2006 eller 2007 men om du kikar på 2007-2008 och nyare så får du ju nya hylsan på köpet.
av Edgar84
Tack för ditt ambitiösa och informativa svar.

Jag ringde en VolvoverkstD för att kunna fylla på med input i tråden.

Mekanikern sa spontant att motorn är pålitlig generellt. Skulle kontrollera en packning mellan motor och växellåda så att det inte läcker där. Är det ventilpaketet han menade?

Generatorremmen skulle också ha en tendens att gå av och att man skulle ha koll på den.

Kanske inte det man är mest rädd ska hända med sin bil men det skulle vara bra att ha koll på.

Tack för infon.

Får se om jag kan övertyga frugan om att vi behöver en V8

Ha det gött
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]