Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Juridisk har fler i Europa blevit dömda efter olyckor via loggar från biltilverkarens servers med info om hastighet, location osv.

Ny värld!

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Lövet
Biltillverkaren har ingen server med bildata på det sättet. Visa mig en enda trovärdig länk där det gått till på det sättet.
Svarta lådan i Volvo med flera sparar datan lokalt och kräver uttryckligen samtycke från ägaren för att tömmas. Detta gäller i princip hela EU. USA är annorlunda.

Och oavsett, vad har detta med BSR att göra?
av macattac
Och vad har hastighet med trim att göra? Smäller du i 200 så skitsamma om du trimmat eller ej...då är du en idiot. 80-120 kan du köra utan trim

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
EjS skrev:Det finns en case med BMW i österrike.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Visa en källa på det
av perhall
När jag lämnade AUdin på service förra veckan fick jag kryssa i en ruta om bilen är trimmad eller ej. Vi snackade lite om det.
"Vi måste nästan kunna bevisa att felet beror på trimmet, annars får vi betala, och det får vi oftast."
Helt andra tongångar på Volvos HQ i Göteborg där jag va nyligen.
"Du sätter alla säkerhetssystem ur spel. Klåpare som håller på med trim. Det förstör bilen, vi kommer aldrig acceptera att nån gör så med våra bilar."
Väldigt olika åsikter om det här...
av permikael
Om man tänker I perspektiv hur långtid det tar för en biltillverkare I detta fall Volvo att ta fram en motormjukvara, kontra hur ”snabbt” BSR lyckas knycka Volvos kod och ändra parametrar testa i någon bil några mil, och sedan ladda ner denna ändring i min bil.
Då kan jag inte annat än hålla med VolvosHQ, har svårt att tro att BSR har samma kunskap rörande säkerhetssystemen i bilen osv, bilarna blir mer och mer tekniska.
Nu har jag inga siffror på detta så klart, men tänk på hur många mil en mjukvara rullar innan Volvo sätter OK, jämfört med att BSR som sagt tar Volvosmjukvar och moddar den och kör några mil och sedan in i bilen… är lite som att köpa ett säkerhetsbälte av den lokala skräddaren som gjort en kopia från Autoliv.

Och så klart Volvo kan se att det är ändrat i bilen, annat vore naivt, vilket jag tycker är helt OK varför skall jag betala mer i försäkring för att folk trimmar sina bilar så motorn går sönder och sedan kräver pengar från motorförsäkringen?

Vill man ha mer effekt finns Polestar, bra grejer.
Användarvisningsbild
av Rillee
Men det kvittar hur bra bsr mjukvara skulle vara, Volvo hade svarat likadant
av BiTu
permikael skrev:Om man tänker I perspektiv hur långtid det tar för en biltillverkare I detta fall Volvo att ta fram en motormjukvara, kontra hur ”snabbt” BSR lyckas knycka Volvos kod och ändra parametrar testa i någon bil några mil, och sedan ladda ner denna ändring i min bil.
Då kan jag inte annat än hålla med VolvosHQ, har svårt att tro att BSR har samma kunskap rörande säkerhetssystemen i bilen osv, bilarna blir mer och mer tekniska.
Nu har jag inga siffror på detta så klart, men tänk på hur många mil en mjukvara rullar innan Volvo sätter OK, jämfört med att BSR som sagt tar Volvosmjukvar och moddar den och kör några mil och sedan in i bilen… är lite som att köpa ett säkerhetsbälte av den lokala skräddaren som gjort en kopia från Autoliv.

Och så klart Volvo kan se att det är ändrat i bilen, annat vore naivt, vilket jag tycker är helt OK varför skall jag betala mer i försäkring för att folk trimmar sina bilar så motorn går sönder och sedan kräver pengar från motorförsäkringen?

Vill man ha mer effekt finns Polestar, bra grejer.
Snack. Detta handlar om optimering, inte "trim". Vi är inte i 1997, utan 2017, motorer går inte sönder pga optimering.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Då blev det som vi skrev för ett tag se[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är &[…]

... Förresten var hittar du värdena p&[…]

Elpriset

Nu har jag äntligen fått tid över […]