Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
Nu är detta fortsatt offtopic, men jag tycker det är fruktansvärt irriterande att motorn stannar t ex när man ska fickparkera eller när man glider fram mot en rondell. Speciellt på vintern uppskattar jag inte det alls eftersom det blir ytterligare en start med halvkall motor.
Min erfarenhet är att det mest ger olägenheter, och även om man nu ska lära sig hantera de fåtal tillfällen då det agerar lite olämpligt så tycker ändå att det är olägenheter. Sen startar ju inte dieslarna silkeslent heller direkt, men jag får väl skylla mig själv som vant mig vid bensinsexor ;)

Edit: Men exakt hur de testade står ju utförligt i faktarutan under artikeln?
av andersuw
Missade faktarutan. Men mina tillhöftade beräkningar stämmer ju rätt väl med deras test. Man spar alltså runt en halv dl milen eller lite knappt det vid körning i innerstadstrafik i stor till medelstor stad. Hur mycket det sedan gör för den enskilde beror ju helt på vem denne är. Taxi och budbilar lär ju spara mer än vissa andra. :wink:

När det gäller olägenheter så autostoppar inte min förrän bilen står helt still (om jag inte slagit på eco-läget). Det här med att glida fram mot rondeller ger således inte upphov till några problem. Att se till att ha lagom mycket glidmån är för övrigt en av de små tekniker jag använder även i andra lägen när autostopp är onödigt, t.ex. vid trafikljus på väg att slå om till grönt men med några bilar i vägen som ännu inte kommit igång. Som mycket annat i bilkörning går det över ryggmärgen efter ett tag.

Däremot autostoppar den förstås när jag stannar första gången för att fickparkera. Men vad gör det när motorn drar igång igen så snart jag lagt i backen, innan jag ens lättat på bromsen. Och sedan autostoppar den ju inte på nytt förrän jag är färdig med parkerandet.

Sedan fokuserar ju Vi bilägare ensidigt på bara en aspekt: hur mycket pengar man sparar. Men minskade CO2-utsläpp är som bekant bra även av andra skäl. Och minskat buller och minskade hälsovådliga föroreningar i just miljöer med mycket fotgängare runtomkring är ju inte ur vägen det heller.
av dissonans
Även i icke-Eco-läge stängs min motor av när hastigheten är tillräckligt låg.

Att hålla avstånd sitter i ryggmärgen ja. Tyvärr fungerar det dåligt här i Malmötrafiken för min glidlucka fylls allt som oftast av en annan bil som behöver den platsen "bättre"... Så vårt ryggmärgsmässiga körsätt är korrekt men förfulas av våra "medtrafikanter" (många är snarare mottrafikanter). I ryggmärgen hamnar efter några års körning att inse vilka bilar som kommer preja en eller inte ;)
av andersuw
Jag erinrar mig nu från andra trådar att det finns indikationer på att programmeringen har ändrats mellan -15 och -16 så att de senare autostoppar innan bilen står helt stilla. Kan förstå att detta är lite störande och gör det svårare att styra systemet så att det uppför sig som man vill. Och när det gäller det här med att tränga sig in i luckor är kanske Uppsalatrafiken fortfarande lite snällare än i storstäderna.
av Leafs
Körde drygt 40 mil E4 i laglig hastighet, mestadels 110 km/h. Första turen med denna D4 VEA automat. Tankade sedan fullt vid pump, förbrukningen blev 5.25 liter/100 km. Färddatorn visade 5.1

Jämförelse med min förra bil, en manuell DRIVe MY 2012 som har gjort denna sträcka minst 20 gånger, den brukade förbruka cirka 4.5 liter/10 km. Dock viss skillnad mellan dessa båda drivlinor....

Vad gäller stopp/start. Detta kommer för alltid att vara avstängt i min bil....

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]