Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Belmont
#1171079
Hej!

Jag har nyligen blivit 240-ägare och håller på att göra en genomgång av bilen. Bland annat har jag lite nyckfulla startbekymmer, men mer om det finns att läsa i en egen tråd!

Jag är rätt säker på att min vevhusventilation är delvis täppt. Verkar vara övertryck i motorn som trycker ut olja vid påfyllningslocket, etc. Känns även som övertryck där när jag tar bort locket då motorn går.

Hittat massa bra engelskspråkiga videor och guider som går igenom hur man kommer åt och rengör systemet, så lång allt väl.

Problemet är att jag försöker få fatt i en ny oljefälla, misstänker att den gamla är full med gamla oljerester så det känns lika bra att byta. Har tittat på flera sajter utan framgång (VP-autoparts, CVI, Vparts...). Är det någon som vet var man kan köpa en ny sådan? Hittar ju slangar, flamskydd mer mera, men inte oljefällan...

Tack!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171214
Tänk på att vara försiktig när du lossar på den gamla oljefällan. Det sitter ter ett rör/slang under den som inte får följa med upp. Det går inte att sätta tillbaka utan att plocka ner oljetråget. Har inte "plockat" med detta själv, min 745 men B234 motor har en annan konstruktion av oljefälla med fast rör, så jag vet bara att det kan vara problem på vanliga B230
Användarvisningsbild
av frasse4
#1171268
En ny på Bilia kostade runt 500 kr när jag köpte förra året. Jag var också orolig för röret som lennarte nämnde efter att ha läst på forum, men det var inga problem för mig. Finns några bilder på min garagetråd också.

Se till att göra rent nippel på insuget där du får vacuum till vevhuset. På min 940 bytte jag plats med nippel till värmepaketet (något större diameter). Men det förutsätter att du har vacuumstyrt värmepaket, det hade jag på min 240, men det finns väl även med wire?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171292
frasse4 skrev:Men det förutsätter att du har vacuumstyrt värmepaket, det hade jag på min 240, men det finns väl även med wire?
Vakuumstyrt värmepaket finns tror jag endast på bilar med AC (ACC/ECC)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1171299
Nej, på min -89 hade jag vacuumstyrt med 3 eller om det var 4 knappar man valde mellan och vacuumtank bakom instrumentbrädan. Hade inte någon AC på den.
Användarvisningsbild
av Belmont
#1171339
Tack för varningen!

Jag har dock övervägt att montera ner oljetråget och byta den där slangen för säkerhets skull (så att det inte är stopp "djupare ner" i vevhusventilationen). Men det kanske bara är onödigt? Brukar det oftare vara stopp i oljefälla/flamskydd/nippel?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1171462
Som jag förstått det är det bara en returslang för att olja som separerats från vevhusgasen ska rinna ner i tråget. Så jag tror inte den ventilerar någon gas genom det röret. Det sitter inte heller någon packning på det röret så skulle det bli tätt tror jag det skulle börja läcka en hel del olja under fällan.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1171617
De röret ner till tråget va helt öppet på min gle -84 20 tusen mil
En som gått 45tusen mil (bruksbil) såg ja ingen skillnad på.
Däremot va dom stenhårda båda 2. på gle:n gick de av så ja bytte det. Men kan inte säga att jag var direkt försiktig då heller, när den endå renoverades.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]