Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare.

Har i min beställning inte lagt till stänkskärmar på v90n. Blir lite fundersam då jag ser både att aldrig i livet och absolut ska man ha det.

Ser det rent för hemskt ut med svarta lappar på en vit bil? Någon som har bilder? Hjälper det mycket med smuts och stenskott osv.?

Har kollat i byggdinvolvo men det ger ju inte speciellt mycket.

Tack på förhand
av Mwi
Enligt min uppfattning skall stänkskydden vara svarta, då smälter det in med däcken som är svarta. Stänkskydden fram skyddar din egen bil ganska bra från från smuts och stenskott, bak skyddar det andra bilar eller om du drar mycket släp ditt eget släp.
SundanceKid skrev:Bak ser lite dumt ut men fram passar det kanon.
En fråga om montering fram, är det lätt att montera dessa? Eller måste jag lämna in?
Så lätt att en 5 åring klarar av det :mrgreen:

Fram vinklar du hjulet så du kommer åt några torxskruvar, rengör lacken närmast skyddet med och sätt dit medföljande plastskyddslist m sådan medföljer

Bak säger manualen att man ska ta bort bakhjulet för att komma åt torxskuvararna där. Jag säger att om man har så tar du en spärrnyckel där ditt torxbits passar i eller om avsaknaden av (eller om man inte hittar verktyget som jag) tar torxbitsen och greppar den med en polygrip och lossar skruvarna.

Ofta eller alltid säger manualen med att man ska popnita två eller alla medK(?). Har man inte verktyget så hoppa över det, det lossnar inte och jag med flera här har inte popnitat fast våra, vissa har låtit en mekaniker göra den biten vid nästkommande service

För övrigt kommer du åt manualen själv där du kan se tillvägagångssättet. Finns många bra manualer där som kan användas vid och efter behov av mycket och i olika syften
Spoiler »
du som har en S90 kan inte du sätta ut en bild på det fundera på att sätta på min nedlackat V90 cc så skulle se om det passar kekke
Jag monterade fram o bak själv, fram är busenkelt, bak ät lite trängre (om man inte tar av hjulet) men som någon skrev, en tång och en torx löste det. Det är en extra skruv bak som man får ta hål i innerskärmen till själv. Jag tog en vanlig tapetkniv för att göra hålet. Sen så sätter man ett medföljande clips bakom innerskärmen som skruven fäster i. Inget att lämna in för, tar under timmen att göra själv.
Zooma rejält så kan du se hur det ser ut på en crystal V60. Ser bra ut enligt mig. BildBild
Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]