Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
Suuuuuuuck!

Listerna i fönstret ser ok ut. Ljudet kommer vid vissa varvtal men har det väl skallrat igång så försvinner det inte förrän man gör något. Köra hissen fungerar oftast bara några sekunder. Trycka handen mot rutan går, men då måste man trycka ganska hårt. Ljudet hörs bara uppifrån vänster. Sätter man en bit tvättsvamp och klämmer fast i övre vänstra hörnet med hissen så hjälper det lite men försvinner inte helt.

I helgen försökte jag ta bort B-stolpens panel för att se om det kan vara något under där. Naturligtvis, trots att jag följde instruktionerna noga, så gick två vita plastploppar av traditionell värdelös kvalitet sönder så nu sitter tröskelns list inte fast längre, men de som fortfarande är hela kanske räcker. Dessutom satt B-stoplen fast i överdelen och gick inte ens med mycket våld att ta bort. Jag följde noga Haynes, klämde ihop överdelen och drog utåt-nedåt, men den lossnade bara i nederkant. Den övre delen satt stenhårt och gick att dra ned några cm bara men inte rakt ut. Den separata plastdelen som täcker övre delen av B-stolpen gick att ta bort (gick även den så klart sönder lite) men går att sätta tillbaka.

Om det inte finns några råd om B-stolpen får jag beställa jobbet att nita om hissen på vinst och förlust och sedan göra mig av med bilen om det inte hjälper för det är för irriterande att ha det i vänsterörat hela tiden.

P.S. Det går inte att framkalla ljudet på något annat sätt än att köra. Dunkar eller knackar man runt på fönstret så låter det inget särskilt.
skaller i passagerar dörren hos mej, fönsterhissen fungerar ej, motorn fungerar men bara hackar och rutan rör sej inte nämnvärt nånstans.
ska man fixa så lämnar man in den, förstår inte hur man fått in allting i dörren när man kollar allt som finns där :lol:
av Dextre
Nu är ljudet identifierat och som tur var var det inte fönsterhissen.

Efter att ha tagit bort skumplasten kunde jag konstatera att den bakre glidskenan inuti dörren för sidorutan har en lös nit i botten. Så den sitter inte fast helt enkelt och nitens huvud syns utanpå sidan av dörren. Det var därför det blev tyst när rutan hissades ned. Då lades det ordentlig tyngd på skenan.

Jag tror att nitarna är ungefär samma som fönsterhissen är fastsatt med. De ser iaf likadana ut. Jag har en nittång men jag har bara använt den till alu-nitar och med plastöverdrag dessutom till stänklapparna. När jag skulle borra bort de gamla till stänklapparna gick en borr av och då var det ändå säkert ganska mjuka nitar så det blir kanske en liten utmaning det här.

Måste man ha dessa stålnitar? Vad är det för mått på dem? Jag vill gärna ha exakt så det sitter bra och inte börjar igen om några veckor. Duger det med rostfria, alu eller t.o.m. plastöverdragna? Det har jag hittat i affären.
av andersuw
Bra att källan till oljudet är identifierad. Därmed är det mesta redan vunnet.

När det gäller att ersätta niten tror jag det enklaste och bästa är att åka till Volvo och köpa en av just den typ som sitter där. Det lär inte kosta många kronor även om det är Volvo original. Det kanske funkar med mjukare nit också men det finns nog en anledning till att Volvo valt den hårdhet de valt.

När det gäller att borra ur är min erfarenhet av nitarna i dörrarna att de är stenhårda, mycket hårdare än dem som håller stänkskydden (med reservation för att jag inte borrat ur just den nit vi pratar om här). Huvudet får man lätt bort men resten ... Du behöver troligen en borr av hårdaste modell och lite skärolja för att inte borren skall ta knäcken av hettan. Sedan tror jag det är klokt att gå ner lite i borrdimension (smalare borr än nithålet) till att börja med och öka vid behov först alldeles på slutet. Det är lätt hänt att komma lite på sidan av niten när man borrar och då kan hålet i plåten deformeras (vidgas lite och bli lite ovalt) vilket förstås inte är så bra med tanke på den nya nit som skall dit. I vissa fall kan man slå ut niten sista biten med en dorn. Slå inte för hårt bara för då ger sig plåten och du får en liten buckla vid nithålet.

När det gäller nittång behövs också enligt min erfarenhet en av rejäl storlek. Jag hade bara en liten när jag började jobba med nitarna i den bakdörr på min V70 -02 som jag bytt ut. Jag fick dit några nitar med den men fick dra i omgångar och ta i så det svartnade för ögonen. Så jag fann det bäst att åka och köpa en större med rejäla skänklar.
av Dextre
Så pass alltså? Ja, nya verktyg inklusive borr och olja för att dra i en nit köper jag inte så jag får se om en verkstad kan vara snäll och "hjälpa till". Det kan säkert gå att hitta. Om inte annat iallafall hjälp med att bara få bort den gamla.

Förresten skumplasten, andersuw? Hur satte du tillbaka den? Den verkar lite självhäftande i fogen som jag skar i så jag tänte kanske att man bara trycker dit den igen. Det känns som om lim skulle kunna lösa upp den. Eftersom det känns mest som ljudisolering skulle man kunna bara tejpa tillbaka den men det sitter väl inte jättebra.
av andersuw
Dextre skrev:Så pass alltså? Ja, nya verktyg inklusive borr och olja för att dra i en nit köper jag inte så jag får se om en verkstad kan vara snäll och "hjälpa till". Det kan säkert gå att hitta. Om inte annat iallafall hjälp med att bara få bort den gamla.
Ja det kan kanske vara rätt väg att gå med tanke på att det bara är enda nit det handlar om.
Dextre skrev:Förresten skumplasten, andersuw? Hur satte du tillbaka den? Den verkar lite självhäftande i fogen som jag skar i så jag tänte kanske att man bara trycker dit den igen. Det känns som om lim skulle kunna lösa upp den. Eftersom det känns mest som ljudisolering skulle man kunna bara tejpa tillbaka den men det sitter väl inte jättebra.
Första gången jag lossade plasten hade den redan blivit lossad tidigare och var sedan fastsatt med tejp (gaffatejp tror jag) så jag bara tejpade dit på nytt. Andra gången jag var inne där och rotade i samband med att jag bytte hela dörren satte jag dit ny plast eftersom den gamla var lite skadad. Jag tror det mesta funkar för att hålla plasten på plats: Rejäl tejp utanpå, dubbelhäftande tejp, fogmassa etc.
Dextre skrev:Nu är ljudet identifierat och som tur var var det inte fönsterhissen.

Efter att ha tagit bort skumplasten kunde jag konstatera att den bakre glidskenan inuti dörren för sidorutan har en lös nit i botten. Så den sitter inte fast helt enkelt och nitens huvud syns utanpå sidan av dörren. Det var därför det blev tyst när rutan hissades ned. Då lades det ordentlig tyngd på skenan.

Jag tror att nitarna är ungefär samma som fönsterhissen är fastsatt med. De ser iaf likadana ut. Jag har en nittång men jag har bara använt den till alu-nitar och med plastöverdrag dessutom till stänklapparna. När jag skulle borra bort de gamla till stänklapparna gick en borr av och då var det ändå säkert ganska mjuka nitar så det blir kanske en liten utmaning det här.

Måste man ha dessa stålnitar? Vad är det för mått på dem? Jag vill gärna ha exakt så det sitter bra och inte börjar igen om några veckor. Duger det med rostfria, alu eller t.o.m. plastöverdragna? Det har jag hittat i affären.
Samma sak som jag hade o när jag läste tråden från början så kände jag igen det.
Jag minns inte hur jag fick loss niten. Jag kan ha borrat med niten borde ha snurrat.
Däremot så kommer jag ihåg att jag ersatte niten med en skruv o låsmutter. Det höll i de resterade år vi hade tillsammans.
av andersuw
Även om niten sitter lite löst snurrar den inte när du trycker på den med borren. Så just det problemet är det rätt liten risk för. Skruv och låsmutter som ersättning för niten kan säkert funka utmärkt bara man kommer åt att dra fast muttern på insidan.
av Dextre
Då var det klart och det kan vara värt att skriva om resultatet tycker jag.

Niten snurrade med borren och tyvärr ganska mycket. Dumt nog bad jag ingen hålla emot med tång på andra sidan innan den hade svarvat ur ett rejält koniskt spår i plåten. När någon höll emot gick det att få bort den helt. Jag satte en vanlig förzinkad skruv med koniskt huvud som passade ganska bra i öppningen dock, och låsmutter som rekommenderat och det verkade bli ganska stabilt. Det enda jag funderade på var om den rena plåten utan lack skulle kunna bli grogrund för rost men det finns ju nästan ingen smuts, fukt eller salt innanför listen på dörren så jag smorde in med lite chassifett runt skruvhuvudet när det var iskruvat helt så får det räcka så.

Tack för era tips.

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]