Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Måste säga att jag tycker V90 är klart skönare att åka i än XC90. Särskilt på lite sämre väg. Tystare, mindre karossrörelser, behagligare gång.
Känner igen mönstret från andra bilar, föredrar 5-serie framför X5 t ex. Och A4 framför Q5.
21" på XC90, 20" på V90...
Vad tycker ni andra?
av Malmstroem
Fysikens lagar gäller fortfarande. Högre och tyngre bilar kränger mer.

Jag var nyligen rätt nära att byta till XC90 innan jag bestämde mig för även fortsättningsvis hålla mig till en förhöjd kombi.

Du sitter högre i XC90 och har mer utrymme. Som körupplevese föredrar jag V90 (CC). Som du säger så är det tystare, mindre karossrörelser, du sitter lägre -- och jag uppfattar det som om det är lättare att kontrollera bilen.

Jag uppskattar en bil som jag kan köra långt med och komma fram relativt utvilad. Därför har jag under de senaste 20 åren hållit mig till större "vanliga" Volvo, BMW och Audi. Jag tycker t.ex. att det är en märkbar skillnad när man kör längre mellan en Audi A4 och en A6 -- till A6s fördel. Samma skillnad finns mellan de olika serierna hos de övriga tillverkarna.

Större SUV:ar har sina fördelar -- men varje gång jag varit nära att köpa en har det slutat med en vanlig kombi istället (eventuellt förhöjd, typ Allroad eller XC70). Främsta orsaken har hela tiden varit att jag tycker att de är bekvämare att köra.

Egentligen skulle jag titta på S-klass, 7-serie eller A8. Men det blir för dyrt. 8)
av perhall
Håller helt med dig - men många SUV-ägare berättar ju stolt om komforten.

F ö har jag stött på flera tester mellan SUV:ar och kombi, och kombin vinnner alltid på komfort...

Ja, det är stor skillnad mellan klasser, inte minst mellan BMW 3- och 5-serie, där tycker jag den är allra störst. Femman är lugnare, tystare, mindre ettrig...
av Malmstroem
Blir intressant att se -- då nästa nya bil troligen blir en manuellt växlad 3-serie. Barnen börjar komma upp i körkortsåldern, och nya 5-serien går inte att få med manuell låda och bensinmotor. Det gör att valet troligen står mellan en V90 CC D4 manuell och en 330i manuell.

Men eftersom jag inte bytte till en ny XC90 nu så får det beslutet vänta tills nästa år. Då kanske det finns lite andra alternativ med manuell växellåda som tilltalar mig. Det finns en viss chans att jag väntar på nya 3-serien.
av Jacobsson
Jag tycker att min XC90 Inscription har sköna stolar, bra gång och är inte ett dugg utarbetad i kroppen efter riktigt långa körningar.
Under ett par veckor har jag dock kört en V90 som inte haft något speciellt lull-lull och jag måste säga (även om det tar emot) att den är skönare, åkte dock inte längre sträckor.
Nu har jag en XC90 D5 Rdesign, och den är minst skön. sitter obekvämt hur jag än rattar och knappar. sen är det också en otroligt stor skillnad med den här bilens 22tum mot min med 20tum, det glädjer mig som var på gång att byta ett tag..

Nu vet vi alla att smaken är delad men för mig, i komfort är listan:
1. V90
2. XC90 T8 inscription
3. XC90 D5 Rdesign

har inte testat någon annan modell en längre tid.
Användarvisningsbild
av sony
Det beror på hur du som individ uppever komfort. För mig är inte komfort bara sitta i förarstolen. För mig är komfort är utrymme i bilen också. Om jag sitter bekvämt i min xc90 kan bara jag svara
Bilagor
2017-05-08 07.49.30.png
2017-05-08 07.49.30.png (169.79 KiB) Visad 2656 gånger
2017-05-08 07.43.28.png
2017-05-08 07.43.28.png (110.99 KiB) Visad 2663 gånger
av wolv
Jag är inne på sonys spår. Komfort är ju mycket mer än ljudnivå, vägstabilitet och karossrörelser. De större utrymmena och den förhöjda sittpositionen är ju komfortattribut som talar till en SUVs fördel enligt mig.
Med det sagt så håller jag med tidigare talare om att när det gäller just ljudnivå och vägstabilitet så får en SUV i 9 fall av 10 se sig slagen av motsvarande modells sedan/kombimodeller i den större storleken. Men det borde väl inte komma som någon överraskning för någon?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
V90 har battre vagegenskaper och mycket battre styrning och kansla i styrningen. jag har kort ett antal V90 och XC90 och blev besviken pa XC90. Men man far nog saga att den ar bekvam. Den senaste jag korde var XC90 T8 med luftfjadringen och den var "disconnected" med vagen vad galler styrning och chassi. Men bekvam som sagt. Fast jag vagar saga att den V90 med luftfjadring bak som jag korde enligt mig tom ar bekvamare. En smaksak kanske. V90 har mycket battre vagegenskaper och uppforande pa vagen angenerellt sett IMO.
av riha
Av de bilar jag hittills haft (V40, S60, V70, XC70, XC60, V60 i den ordningen, väntar på en beställd V90) så har bäst komfort funnits i XC70:n. För övrigt var det en väldigt trevlig bil på vägen även väghållningsmässigt och styrmässigt tycker jag. Tror det ligger en del i det som sägs, större bilmodeller (inte nödvändigtvis högre bilmodeller) är oftast bekvämare.

Skall bli intressant att se hur V90:n står sig, V60:n jag kör nu är bekväm och inga problem att sträckköra Skåne - Sthlm utan pauser.

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]

Det finns också statistik som visar att whip[…]