Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
Mike68 skrev:Tanka och OK är ju exakt samma...
Yes, men ändå är det skillnad av nån anledning, kanske simmar guldfiskar i Tankas behållare?
Tanka i centrala Linkeboda är säkerligen utspädd, det är jag inte ensam om att tycka. OK i centrala ETuna brukar visa flest mil på mätaren.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
TommyP86 skrev:Utspädd bensin...jo tjena.
Testa och se? Skyll inte på mig om det sedan sitter guldfisk i soppapumpen :)
av Elektrikern84
Jag kan tycka en sak är väldigt märklig; Varför var det 30 öres diff mellan 95 och 98 tidigare sen har bolagen smyghöjt 98 lite då och då tills att det nu skiljer 70 öre emellan?? Körde 98 oktan tidigare på V6 bil och 95 annars... Vetisjutton om jag märker skillnad.. Är det då värt med 70 öre extra...? ?:-/
av Xanthopteryx
DaltonSleeper skrev:Till nyare turbobilar rekommenderas väll alltid 98 så dom inte ska övertända?
Verkar vara stor skillnad vart man tankar, Tanka verkar ha vatten medans OK har riktiga grejer, dock kan det säkert skilja från station till station.

(Kört 98 sedan första tank på min XC60 T5, 3300 mil)
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... s-2011-319

Bara läsa på. Hårt reglerat det där med bränslen.
Dessutom kommer det mesta från mycket få ställen så valfriheten är mindre än man tror.
av AndS
DaltonSleeper skrev:Till nyare turbobilar rekommenderas väll alltid 98 så dom inte ska övertända?
Verkar vara stor skillnad vart man tankar, Tanka verkar ha vatten medans OK har riktiga grejer, dock kan det säkert skilja från station till station.

(Kört 98 sedan första tank på min XC60 T5, 3300 mil)
En modern "normal" motor anpassar sig efter bränslet, det finns sensorer för det och styrelektroniken justera utifrån det.
Sedan kan det finnas motorer som bör använda sig av högre oktantal, oftast vid vissa körförhållanden.
Kan tänka mig att t.ex. Polestarbilar och vissa av deras optimeringar är anpassade för högre oktantal,
av Mumsmums
DaltonSleeper skrev:
TommyP86 skrev:Utspädd bensin...jo tjena.
Testa och se? Skyll inte på mig om det sedan sitter guldfisk i soppapumpen :)
I en blindtest mellan olika mackar skulle du med största sannolikhet misslyckas. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:
DaltonSleeper skrev: En modern "normal" motor anpassar sig efter bränslet, det finns sensorer för det och styrelektroniken justera utifrån det.
Sedan kan det finnas motorer som bör använda sig av högre oktantal, oftast vid vissa körförhållanden.
Kan tänka mig att t.ex. Polestarbilar och vissa av deras optimeringar är anpassade för högre oktantal,
Visst, men anpassningen är ju att motordatorn sänker effekt, tändning, turboladdning och vridmoment om man tankar lägre oktantal så bilen mår ju precis lika bra på 95 som 98, sen får man ju fundera på om de där extra Hk/Nm man får med 98 är värt de extra kronorna.

Såg en gång en trimmad cool bil som hade en lite extra 5 liters tank som insprutningen tog bränslet från när man drog plattan i mattan ... resten av tiden gick den på billig soppa.
av Xanthopteryx
VolvoB20 skrev:
AndS skrev:
DaltonSleeper skrev: En modern "normal" motor anpassar sig efter bränslet, det finns sensorer för det och styrelektroniken justera utifrån det.
Visst, men anpassningen är ju att motordatorn sänker effekt, tändning, turboladdning och vridmoment om man tankar lägre oktantal så bilen mår ju precis lika bra på 95 som 98, sen får man ju fundera på om de där extra Hk/Nm man får med 98 är värt de extra kronorna.

Såg en gång en trimmad cool bil som hade en lite extra 5 liters tank som insprutningen tog bränslet från när man drog plattan i mattan ... resten av tiden gick den på billig soppa.
Allt hänger på motorn. En motor som inte är anpassad för högre oktan kan faktiskt gå sämre och ge mindre effekt då. Så högt oktantal är inte per automatik lika med högre effekt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om det står så här i instruktionsboken borde det ju vara anpassat.

95 RON kan användas vid normal körning.

98 RON rekommenderas för maximal effekt och lägsta bränsleförbrukning.

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]

Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]