Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HOB
Att gå till personangrepp är väl ändå onödigt. Du får gärna ge uttryck för dina åsikter, men håll dig till saken.

Jag har haft just en såda A6:a i tre år, så jag har god grund för min uppfattning. Jag upplever att Volvon är bättre avfjädrad, tystare och betydligt skönare att åka i.

Inget snack: Volvon går mycket bekvämare.
Användarvisningsbild
av JanneP77
perhall skrev:Trovärdigheten hos en person som säger att en V90CC med 20" slår komforten i en A6 Allroad med hästlängder är inte stor.... Volvon må va bättre på många saker, jag kan nog lätt komma på 10 saker, men komforten är faktiskt bättre i Audin... eller lika bra beroende på vilka preferenser man har...
Hur långt är ett snöre? Rätt olyckligt att du ifrågasätter någons subjektiva uppfattning när du själv inte kommer med något annat än din egen subjektiva uppfattning. Vem har rätt och vem har fel?

Har kört Audi A6 2013 (ej Allroad) som tjänstebil under 3 år (10 000 mil) med sportstolar och har aldrig haft sån träsmak i arslet och ont i ländryggen som jag hade i den bilen efter bara 30 mil. XC70 med Dynamicstolar = bäst!
Har standardstolarna i min CC nu och de är inte riktigt i nivå med XC70:s stolar men hästlängder bättre än Audiskiten... Så min subjektiva uppfattning är att V90 CC med 20" slår A6 "med hästlängder" i komfort. Vet inte hur fjädringen beter sig i en Allroad men stolarna är en, inte alls oviktig, faktor när vi diskuterar komfort. Oavsett trovärdighet...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av perhall
Ni kan inte jämföra en a6 med sportchassi med en allroad som har luftfjädring. Allroaden har mycket skönare fjädring än v90cc enligt alla tester och dessutom är den tystare.. Det senare kan dock bero på vilka däck som sitter på men enligt bullertester är A6 generellt tystare än v90

Jag vänder mig emot generaliserade och svepande kommentarer som är helt ogrundade. Hästlängder är inte så nyansskillnader

Notera också att Allroad alltid får beröm för komfort och v90cc fått kritik för hård fjädring.

Men naturligtvis är din åsikt mycket bättre än den samlade motorjournalistikens. ..
Användarvisningsbild
av Robbi
perhall skrev:Ni kan inte jämföra en a6 med sportchassi med en allroad som har luftfjädring. Allroaden har mycket skönare fjädring än v90cc enligt alla tester och dessutom är den tystare.. Det senare kan dock bero på vilka däck som sitter på men enligt bullertester är A6 generellt tystare än v90

Jag vänder mig emot generaliserade och svepande kommentarer som är helt ogrundade. Hästlängder är inte så nyansskillnader

Notera också att Allroad alltid får beröm för komfort och v90cc fått kritik för hård fjädring.

Men naturligtvis är din åsikt mycket bättre än den samlade motorjournalistikens. ..
Jag har personligen aldrig kört en A6 Allroad luftfjärdring utan endast provkört sporten och den var hemskt hård och hade hårda och dåliga stolar. Min gamla XC70 sport var rena komfortkungen jämfört. Om "den vanliga" versionen av Audi har bättre komfort än den "vanliga" versionen av Volvo så betyder det att Audi har miltals skillnad på sport och "vanlig". Det kan ju vara så. Det är väl säkerligen tystare i en Audi än Volvo, för handen på hjärtat så dånar det bra med vägljud och då har jag ändå 18 tum sommardäck.

Men Audi är ju så jäkla ful och det behöver man väl ingen expert för att se, det är ju bara att öppna ögonen.BildBild
av perhall
Sportfjärdring och stora hjul kan förstöra komforten i vilken bil som helst och både V70 och a6 visar stor skillnad i komfort mellan chassin. V90 har jag inte kunnat jämföra så utförligt än... http://www.auto-motor-und-sport.de/verg ... 84971.html där får Audin massa beröm för fin komfort (ej allroad) och Volvon kritik men beror nog på att Volvon har stora hjul som gör den mindre bekväm och ändå inte så vägsäker.

Bra att Volvo skickar med så mycket säkerhetsutrustning...
av troubleshooter
Valde in i det sista mellan A6 Allroad och V90 CC, hade säljarmöte inbokat både med Volvo och Audi sista dagen när beställning las.

Anser att båda är väldigt lika i komfort med luftfjädring, Audin har ett litet övertag med 3 liters motorn samt supporterar aktiv
körning på ett annorlunda sätt. Orsaken att det blev Volvo över Audin är väl egentligen följande.

Bra rabatt + bättre betalt för inbytesbil
Audin är i slutet på sin modell (Kändes dock relativt fräsch)
Volvo känns väldigt fräsch i designen.
Volvo är Volvo =), har haft Volvo de sista 30 åren.....Trist fakta men det är så det är
av perhall
Bra att vi återgår till sakliga inlägg... osakliga inlägg sabbar snabbt forum...
Användarvisningsbild
av JanneP77
perhall skrev:Ni kan inte jämföra en a6 med sportchassi med en allroad som har luftfjädring. Allroaden har mycket skönare fjädring än v90cc enligt alla tester och dessutom är den tystare.. Det senare kan dock bero på vilka däck som sitter på men enligt bullertester är A6 generellt tystare än v90

Exakt var har jag jämfört Audis sportchassi med en Allroads? Det jag har jämfört är stolarna mellan A6 (som jag vill minnas Allroad bygger på??) och V90, ingenting annat. De har också stor inverkan på komforten, tro det eller ej.

Du skriver också att du "vänder dig emot generaliserade och svepande kommentarer som är helt ogrundade"? Vad menar du?
"Notera också att Allroad alltid får beröm för komfort och v90cc fått kritik för hård fjädring"
Specifikt och välgrundat...?

Så "den samlade motorjournalistiken" anser att V90 CC är en icke komfortabel bil eller vart vill du komma? Du öser på om "komfort" men det begreppet innefattar bra mycket mer än fjädring...

Jag anser att komfort handlar om en helhetsbild utifrån ex. fjädring/stötdämpning, ljudnivå, stolar, förarstödssystem, bra värme, bra ljus, och huruvida du kliver ur bilen efter en 100-milatripp och inte är mörbultad. Läs gärna Teknikens Världs senaste test där de kört V90 CC och E-klass Allterrain från Skåne till Norrland. Ett sånt test (eller ännu längre) kan möjligtvis avslöja vad som är "komfort", inget annat.

Beroende på vilken motormedia du väljer att läsa framkommer olika åsikter om samma bilar. V90 CC har i vissa tidningar fått kritik för att ha hård fjädring, medan andra skriver att den är hård i jämförelse med XC70 (som vi alla vet är väldigt mjuk) men ändå väldigt bekväm. Och vad får dig att tro att motorjournalister förmedlar någon sorts "objektiv" bild av verkligheten vad gäller upplevelse och känsla?
Själv upplever jag V90 CC (med akustikrutor och 20") klart (!) tystare än BMW 520d Touring och MB E220 D (nya). Den är "hästlängder" tystare än A6 med sportchassi och 18". Ljudupplevelse är väldigt subjektivt och beroende av så många olika faktorer men det är min upplevelse.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]