Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
volvov702002 skrev: Nån som vet vad den där "gummiklumpen " mellan knutarna är på vänstersida på en automat drivaxel ?
Dom (gummiringarna) är en slags ballanserare/dämpare.
Varför dom bara sitter på automatväxlade modeller vet jag inte.
av volvov702002
sitter ingen sån gummiring på drivaxeln jag köpte på vparts,

men vilken sida kan felet tänkas va på , för vibrationerna kommer ;

om jag står still och kör iväg svänger till höger och en kort stund efter vibrerar det

svänger jag till vänster så kommer vibrationerna när bilen rätar upp sej

kan länkarmar ställa till med sådant här....va under och kollade, såg att den runda korta bussningarna på länkarmarna inte såg vackra ut, som gummit separerat , va hyssat lätt med en mejsel röra fram o tillbaka
av volvov702002
länkarmarna o spindlar bytta nu sedan par veckor, vibrationer/vobblandet när man drog iväg är borta , förstår inte varför det hjälpte med bytet, vad det har göra med vibarationerna...för vibrationerna va precis som en tokkass drivaxel ska kännas.

men kan ändå inte släppa med att det känns det är småryckningar ändå, om man ligger i en backa o kör känns det som det rycker fram o tillbaka.

vibrationerna när man kör är kvar....undrar om det är däck eller fälg det är fel på.. kände idag extra mycket när jag hade massagerare och körde i låg fart i eftermiddagskön hur bilen gungade vänster till höger som bula på varje däck.
vet inte om det beror på våra svenska vägar och att fjädrar och stötdämparna är relativt nya och stummare givetvis.
av MickeM
volvov702002 skrev:länkarmarna o spindlar bytta nu sedan par veckor, vibrationer/vobblandet när man drog iväg är borta , förstår inte varför det hjälpte med bytet, vad det har göra med vibarationerna...för vibrationerna va precis som en tokkass drivaxel ska kännas.

men kan ändå inte släppa med att det känns det är småryckningar ändå, om man ligger i en backa o kör känns det som det rycker fram o tillbaka.

vibrationerna när man kör är kvar....undrar om det är däck eller fälg det är fel på.. kände idag extra mycket när jag hade massagerare och körde i låg fart i eftermiddagskön hur bilen gungade vänster till höger som bula på varje däck.
vet inte om det beror på våra svenska vägar och att fjädrar och stötdämparna är relativt nya och stummare givetvis.
Det låter ju som cordfel i ett döck, så det inte är runt längre.
Det har jag råkat ut för.

Hissa hjulet och snurra på det, och leta ojämnheter. En liten orundhet kan vara ok.
Det hjulet som har mest orundhet, kan du testa att montera vinterdäcket och åk och testa.
Alt byt till vinterhjul på den axel du misstänker och testa.

Du får själv bedömma hur stor risken för polis-synpunkter är under en sådan provtur.
(Inte ens dubbfritt med sommarhjul är lagligt, men dubbfritt låter inte iofs)
Användarvisningsbild
av oaka
Jag böt övre och undre motorfästet. Vilken skillnad....rycker inte alls så som förut vid kickdown eller motorbroms. har automat men kan välja växlar manuellt om jag vill. Minns ej vad det kallas

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]