Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Maskirovka
Hejsan.
reggade mig idag på detta rullande forum. =)

Jag har en volvo 745:a som har stått ett tag pga tidsbrist. Den förr så vackra glänsande röda färgen håller håller nu sakta men säkert på att oxideras till vit.
jag har börjat med att polera den med Autosol. Det har gett lysande resultat.

Min fråga rör vax. Det vax jag har använt hittils heter "Simonis" eller något liknande. Iallfall så är det ett äldre vax som inte ska torka innan man torkar bort det. Men jag har nu hört att det är rätt svårt att gå tag i sådant sorts vax.

Finns det någon här som har något tips på vart man kan fåtag på detta??

//Maskirovka
av Skidåkaren-PillarKottar
.
...såklart det är din egen sak om du vill polera bort all lacken med autosol!!! :roll:

Polermedlet i autosol är för vasst för lack. Skkälet att det ser snyggt ut nu är att de flesta polermedel innehåller oljor som går in i porer och får det att se blankt ut.

Jag kan inte säga säkert, men risken är att din bil kommer att se ut som den "äter universums ljus" när de där oljorna har försvunnit.

Nej, du bör använda ett vanligt POLISH, eller vax-polish. De tar också bort oxiden, men inte hela lacken. Dessutom är deras slipmedel avpassat för lack, inte för krom eller aluminium som autosol är avpassat för.

Varför ska du ha "gammalt vax"!? Om du nödvändigt måste ha det så kan det nog finnas trad. hårdvax på de flesta biltillbehörsfirmor. Turtle, GT eller liknande.

Smartast är nog ändå att börja med ett vax-polish, i de flesta fall är det vasst nog och ger shysst yta efter.

.
av Addekarlsson
Autosol fungerar utmärkt till polering av lack, så länge man inte gnuggar ihjäl sig.
Lätt beröring för hand gör underverk.
Men!!! Man gör det helt på egen risk. Vet man inte vad man håller på med, så testa inte.... :wink:
Jag använder autosol till att få bort repor i klarlacken, som är för stora för vanliga polermedel.

Sen ska man polera med vanligt polermedel efter autosol, innan man går på med vax.

Men varför använda såna gamla typer av vax? Man får ju bara jobba en väldig massa, helt utan anledning när det finns nya produkter som är lättarbetade och ger ett minst lika bra resultat.

Jag kör med turtles top coat sealer. Ger en lyster som duger fint för mig.
Har nu köpt AutoSmart's nya vax, som heter Superblank.
http://www.pingens.se/product_info.php? ... cts_id=115

Inte testat det ännu, för det bara regnar hela tiden...

Mvh/ Adde
av NicklasO
Autosol har en grovt polerande effekt, och kan ta bort repor, men skapar desto fler mindre.
Autosol är katastrof för lacken...

Finns rubbingar gjorda för billack för repor..

Autosol duger kanske att gnugga upp aluminium på nån häckig hojj etc, alt vara ett tidigt dteg i alu/metall polering.

Finns mkt bättre medel till sånt med..

MVH/
Addekarlsson skrev:Autosol fungerar utmärkt till polering av lack, så länge man inte gnuggar ihjäl sig.
Lätt beröring för hand gör underverk.
Men!!! Man gör det helt på egen risk. Vet man inte vad man håller på med, så testa inte.... :wink:
Jag använder autosol till att få bort repor i klarlacken, som är för stora för vanliga polermedel.

Sen ska man polera med vanligt polermedel efter autosol, innan man går på med vax.

Men varför använda såna gamla typer av vax? Man får ju bara jobba en väldig massa, helt utan anledning när det finns nya produkter som är lättarbetade och ger ett minst lika bra resultat.

Jag kör med turtles top coat sealer. Ger en lyster som duger fint för mig.
Har nu köpt AutoSmart's nya vax, som heter Superblank.
http://www.pingens.se/product_info.php? ... cts_id=115

Inte testat det ännu, för det bara regnar hela tiden...

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om han nu polerat med autosol så kan han ju sticka emellan med nått finare polermedel innan han lägger på nått lackskydd svårare är det ju inte.....
av NicklasO
Fluffen skrev:Om han nu polerat med autosol så kan han ju sticka emellan med nått finare polermedel innan han lägger på nått lackskydd svårare är det ju inte.....
Nej men det finns MÅNGA trevligare och billigare produkter man väljer framför..

MVH/
Användarvisningsbild
av Fluffen
NicklasO skrev:
Fluffen skrev:Om han nu polerat med autosol så kan han ju sticka emellan med nått finare polermedel innan han lägger på nått lackskydd svårare är det ju inte.....
Nej men det finns MÅNGA trevligare och billigare produkter man väljer framför..

MVH/
Jo, det är klart men gjort är gjort. :wink:
Användarvisningsbild
av Maskirovka
Bra tips :D

Ett par klargöranden bara. Bilen är cirkus 20 år gammal. Den har mig veter ligen _aldrig_blivit lackbehandlad eller fått någon bättre vaxning. Men jag ska se om jag kan hitta andra polermedel som är lackvänligare.

Autosolen jobbar jag inte in med slipmaskinen. Nej, det är lätt fördelande med pek eller lill-fingret som gäller, sen en mjuk bomullstrasa.
Har bara tatt det på några få ställen på bilen ännu. :)
Användarvisningsbild
av Funk
Hur mycket jobb och pengar vill du lägga ner ? Jag skulle sälja mammas gamla 460 som inte varit vaxad på minst 5 är för ett par månader sedan, köpte Sonax trissor och Hagmans Nano Waxpolish och det blev lysande. Den blev så grann att man knappt fattade hur bra det kumde bli..Och det till en kostnad av 200:- , lägg till ett par hundra för Biltemas tvåhuvuds polermaskin (om du inte har något liknande)och det är fixat på ett par timmar. Avsluta med t.ex Autosmart Superblank och det håller länge.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kan bara hålla med Funk.
Helt klart värt att köpa en dubbelhuvad polermaskin.
10 gånger bättre resultat med en riktig maskin.

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]