- lör 06 maj 2017, 06:04
#1170897
Försäkringsbolaget Folksam har gjort en studie som visar att bilar som har fyrhjulsdrift är inblandade i singel- eller mötesolyckor på is eller snö mellan 15-41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift.
– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam.
Dessutom krockar fyrhjulsdrivna bilar med 10 procent högre hastighet på vintern.
– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.
Folksams tester visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel mot driv på två hjul på blankis med upp till tre gånger bättre framkomlighet, men att fördelen sker på bekostnad av säkerheten vid andra vanligare trafiksituationer.
Studien bygger på 35.000 polisrapporterade olyckor med antisladdbilar i Sverige sedan 2003. De vanligast förekommande bilarna i olycksmaterialet var Audi A4, årsmodell 2001 och framåt, Audi A6 (1998-), Skoda Octavia (2005-), Subaru Legacy/Outback (2009-), Volvo XC60 (2008-), XC90 (2002-), V70/XC70/S80 (2000-), Volkswagen Passat (1997-), samt Nissan Qashqai (2007-).
På torrt eller vått underlag var olycksrisken densamma vare sig man kör tvåhjulsdrivet eller med 4WD.
– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam.
Dessutom krockar fyrhjulsdrivna bilar med 10 procent högre hastighet på vintern.
– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.
Folksams tester visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel mot driv på två hjul på blankis med upp till tre gånger bättre framkomlighet, men att fördelen sker på bekostnad av säkerheten vid andra vanligare trafiksituationer.
Studien bygger på 35.000 polisrapporterade olyckor med antisladdbilar i Sverige sedan 2003. De vanligast förekommande bilarna i olycksmaterialet var Audi A4, årsmodell 2001 och framåt, Audi A6 (1998-), Skoda Octavia (2005-), Subaru Legacy/Outback (2009-), Volvo XC60 (2008-), XC90 (2002-), V70/XC70/S80 (2000-), Volkswagen Passat (1997-), samt Nissan Qashqai (2007-).
På torrt eller vått underlag var olycksrisken densamma vare sig man kör tvåhjulsdrivet eller med 4WD.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik!
Volvo C70 cab och XC60 ägare