Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bumsen
I Expressens "Allt om Bilen" fanns en artikel om hur en automatlåda med dubbelkoppling skulle behandlas. Ett av råden var att inte lägga i neutralläge vid rödljus vilket var onödigt då lådan inte driver vid stillastående och tomgång. Åtminstone min driver svagt så jag brukar lägga i neutral vid längre stopp, eftersom jag förmodar att det är lameller som kanske mår bättre utan att ligga och slira. I och för sig har väl Volvos powershift våtlameller i olja, eller? . Skulle vara intressant att höra andras synpunkter och vanor.
Användarvisningsbild
av js1
Jag lägger min i N-läge vid längre stopp.

När jag startar med vinterkall motor/växellåda så "tvekar" min låda de första 20-30 metrarna, precis som kopplingen inte kan bestämma sig hur hårt den ska driva. Det är bara vid första starten, därefter funkar den som vanligtigen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte kört någon Volvo med Powershift, men rent allmänt brukar våtlamellkopplingar driva lite svagt, även när de är urkopplade. Oljan som kopplingen ligger i har ju en viss viskositet, och drar med sig det andra lamellpaketet när det första snurrar.
Användarvisningsbild
av Derank
vitsen med automat är ju just att det är...automat, har väl aldrig hört nån som lägger ur växeln vid stillastående.
Användarvisningsbild
av apersson850
Då hör du det nu, för det gör jag om jag ska stå stilla en stund. Är det plant slipper jag ju hålla bilen stilla med bromsen då. Att det går åt mindre diesel när bilen puttrar i N än vad det gör i D är en bonus, även om skillnaden förstås är så liten att det knappast är det jag blir rik på...
av Xanthopteryx
apersson850 skrev:Då hör du det nu, för det gör jag om jag ska stå stilla en stund. Är det plant slipper jag ju hålla bilen stilla med bromsen då. Att det går åt mindre diesel när bilen puttrar i N än vad det gör i D är en bonus, även om skillnaden förstås är så liten att det knappast är det jag blir rik på...
Det är av den anledningen jag älskar start/stopp samt automatisk köbroms!
Att bara kunna stanna och 1: Det blir tyst de gånger motorn stannar och framförallt 2: Man slipper krampa med foten på bromsen.
Om bilen saknar detta gör jag ofta precis som du, i med neutral. Lutar det inget = ingen broms behövs. Lutar det lite = mycket svag broms eller lätt handbroms. Med D-läge så vill ju bilen dra iväg så man måste bromsa lite hårdare eller dra p-broms hårdare. Dessutom så, på vår gamla skrutt-V70 (tillfällig bil som tur är), så går motorn lite tystare då den slipper belastningen i N-läget.
Användarvisningsbild
av apersson850
Automatisk köbroms har jag också, så står jag i en kö som jag inbillar mig strax rör på sig igen, då låter jag växelväljaren stanna kvar i D. Men ibland är inte farthållaren igång, eller jag tror det kommer att dröja lite längre, eller nåt annat.
Användarvisningsbild
av Derank
Då är ju viten sten med automat borta . Sitter du verkligen och spakar vid varje stopp i stadskörning hade du ju lika gärna kunna köpt en manuell.

Och självklart är lådorna byggda så man inte ska behöva läggs ur växeln vid stillastående.
Användarvisningsbild
av Derank
Det är ju lika dumt som att köra på park ljus för att man tror att man ska nöta ur sina xenonlampor
Användarvisningsbild
av Derank
Men visst känns det bättre så. ...jag betvivlar dok att det påverkar slitaget
Filter i Aisin tf-71sc?

Har en D3 VEA 2017 med Aisin tf-71sc. Har läs[…]

Tack den har jag. Men behöver veta vilka stif[…]

Re: Motorbyte

söker efter ett motorblock till B4164T2 eller[…]

Blinkande ljus

Gomidda alla. I mode när jag körde iv&a[…]