Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockemeknivn
Har en s60 t5 som är mappad med bsr steg 3 chippning, 2.5" avgas och cinterkoppling.
Jag fick problem med oljeläckage från turbo så jag bytte till en begagnad originalturbo som rullat 13000 mil från en annan t5 med samma årsmod mm.
passade även på att byta batteri då det laddade dåligt och gav upp tillslut.

Nu känns det som att jag har 100 hästar mindre och laddar inte alls lika hårt som förut, då den rent drog lös på torr asfalt om man gasade på från lägre hastighet. Men som sagt, den går bra men jag känner att det är en väsentlig skillnad som att den hade varit original igen.

är det någon som har tips på vad det kan vara för galet?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
av andersuw
Felkoder?
Marlboroman skrev:Oljeläckaget var det in- eller utvändigt? Har det läkt inuti turbon så har du säkert fått en hel del olja i intercoolern som kan strypa luftflödet.
Det var utvändigt, men ska kolla intercoolern.
andersuw skrev:Felkoder?
Har inte tillgång till felkodsläsare i nuläget, och känns lite väl drygt att fara till volvo och betala 1000kr för att dom ska kolla ifall det bara är något litet skitfel. Tänkte mer om det är någon som varit med om liknande som jag.
av andersuw
En generisk läsare som tar många felkoder som har med ECM att göra kostar ju bara någon hundralapp eller två. Därmed inte sagt att jag tycker du skall köpa en sådan utan en riktig, som du kan få för ungefär samma pengar som det kostar att åka till Volvo och få bilen utläst.

Utan felkodsläsare är det som att leta efter en nål i en höstack. Att bilen är slö kan ha hur många tänkbara orsaker som helst.

Om det inte är något fel på det nya turboaggregat du klämde dit istället för det gamla och du inte har några felkoder att utgå från är den enda ledtråd du har att gå på de elledningar och de rör/slangar som du grejade med när du demonterade och monterade. Om det uppstår ett fel i omedelbar anslutning till någon åtgärd man vidtagit beror det nästan alltid på någon oavsedd sidoeffekt av den aktuella åtgärden.
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]