Nelsson skrev:andersuw skrev:Nelsson skrev:Om voc varit inaktivt länge eller om abonnemanget gått ut måste bilen in på verkstad för att återaktivera voc.
Nej. Varifrån har du fått det? Har aldrig behövts att ta bilen till verkstad för detta. Behövs inte ens på min gamla 02:a som har det allra tidigaste VoC-systemet.
Står i Vida, gäller iofs de senare med tem3 enheter. De tidigare går att återaktivera med 10 siffrig kod från åf.
Vad jag kan se står det ingenstans i VIDA (avseende XC70 -13) att det behövs verkstadsbesök för att återaktivera VoC om systemet varit inaktivt länge eller abonnemanget gått ut. Exakt var påstår du att den informationen finns i VIDA?
Den 10-siffriga kod du nämner avser återaktivering av systemet (inte samma sak som att förnya abonnemanget). En första aktivering av systemet görs av ÅF via VIDA före nybilsleverans och återaktivering kan vid behov göras med hjälp av den 10-siffriga aktiveringskoden i senare skede. Det gäller enligt VIDA även på en bil av den modell och årsmodell som TS har. Återaktivering behövs dock så vitt jag vet bara om tjänsten först deaktiverats och någon sådan tidigare deaktivering har TS inte nämnt.
Om abonnemanget gått ut behöver det bara förnyas för att VoC skall fungera fullt ut. Nödtjänsterna fungerar hela tiden eftesom de är abonnemangsoberoende. Se här:
http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 5168896f0f