Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VeSjutti99
Har en V70 -99 automat som av expert fått diagnosen trasig lockup då den ofta får motorstopp vid inbromsning vid låga hastigheter inför exempelvis rödljus. Det har även hänt då jag lättat på gasen inför en 30-begränsning.
Har dock märkt att den vid stillastående med växeln i P-läge också tjuvstannar när den kommit upp i temp när man varvar upp motorn och sen släpper gasen helt. Om jag det innan den blivit varm så går den lugnt ner till tomgång igen på ett förväntat sätt. Men, som sagt, när motorn sedan är varmkörd och man gör detsamma så rasar varvtalet ner en bra bit under 900-1000 rpm och dör oftast då.
Frågan är då om en defekt lockup skulle få grejerna att bete sej så här eller om det är ngt med motorn istället?
Tacksam för svar...
Mvh Matte
av VeSjutti99
Det kanske den gör men om den är paj så vet jag för lite för att kunna föreställa mej felsymtom. Har inte kollat felkoder då experten var helt säker.
av MickeM
Om lockup inte släpper av nån anledning, blir det som att stanna med en manuellt växlat fordon, helt utan att koppla ur.
Omedelbart motorstopp när man stannar, utan dröjsmål, och med några ryck på slutet?
Men motorn stannar då aldrig helt, så länge det rör sig framåt.
av VeSjutti99
Tack för inlägg! Börjar mer och mer tvivla på att det är fel på lådan och ska prova göra rent gasspjället. Vore kanon om jag kunde få ur några mil till ur gamla bettan! :)
av VeSjutti99
Klockrent tips från Kena! Gjorde rent gasspjället igår och det verkar som det hjälpte så tack igen!! :D
Hoppas bara det inte är ngt med lådan också...
av Kena
VeSjutti99 skrev:Klockrent tips från Kena! Gjorde rent gasspjället igår och det verkar som det hjälpte så tack igen!! :D
Hoppas bara det inte är ngt med lådan också...
Jamen vad kul att det var så enkelt fel, köp dej något kul för pengarna du sparade :wink:
V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]