Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cstigson
Tjena,
Jag hämtade igår ut min V90. Efter att ha läst om alla tänkbara problem här på forumet så var det skönt att se en bil med perfekt inpassade dörrar, utan gnisslande bromsar osv.

Jag kommer precis från att ha ägt Volkswagen, som även den hade keyless upplåsning. Reaktionen från bilen var blixtsnabb på låsning och upplåsning.
Något som Volvon knappast kan stoltsera med. Jag får stå och göra upprepade försök för att låsa och låsa upp. I morse så tröttnade jag och tog fram nyckeln, vilket enligt mitt tycke tar bort all smidighet med att ha keyless.

Någon annan som stött på samma problem?
Nope, låser direkt jag tar på 'knappen' och låser upp så fort jag greppar handtaget. Även 'kick-open' på bagaget går snabbt.

Varken snabbare eller långsammare än andra bilar jag haft med keyless - VW, MB, AUDI

Skickat från min iPhone med Tapatalk
macattac skrev:Nope, låser direkt jag tar på 'knappen' och låser upp så fort jag greppar handtaget. Även 'kick-open' på bagaget går snabbt.

Varken snabbare eller långsammare än andra bilar jag haft med keyless - VW, MB, AUDI

Ok, vad bra. Kick open funkar bra för mig, men dörrhandtagen är extremt sega. Får nog bli en vända tillbaka till verkstaden då.
Användarvisningsbild
av Robbi
cstigson skrev:
macattac skrev:Nope, låser direkt jag tar på 'knappen' och låser upp så fort jag greppar handtaget. Även 'kick-open' på bagaget går snabbt.

Ok, vad bra. Kick open funkar bra för mig, men dörrhandtagen är extremt sega. Får nog bli en vända tillbaka till verkstaden då.
För mig är det lite fördröjning, har ryckt ett par gånger i början. Nu sätter jag handen innanför handtaget, väntar en halvsekund, hör klicket och öppnar. Kick open tycker jag är seg men fungerar. Den har fått kritik för att keyless är lite seg men en liten vanesak.
Jeg erfarer at keyless er annerledes på V90cc enn på XC70. På XC70 kunne jeg låse opp/trekke i håndtaket i en operasjon. På V90cc må jeg først legge fingrene i håndtaket, og vente et halvt sekund før jeg trekker ut håndtaket og åpner. Det funker helt fint -kun en vanesak :) :)

Har også blitt vant til at nøkkel legges bort når jeg vasker bilen. Om den ligger i lomma, så åpner/lukker bilen hele tiden. (og bakluken åpner plutselig når du vasker bak..).
Användarvisningsbild
av olsin
Har du telefonen bredvid nyckeln? Jag har upptäckt att jag bör inte ha telefonen i samma ficka som telefonen för att få bra funktion på keyless.
På min S90 D3 har jag monterat diffuser inklusive dubbla kromade ändrör det gjorde att sensorn för aut. öpping av baklucka måste flyttas är då inte nöjd med automatiken. Jag har talat med verkstaden och dom säger det kommer ny mjukvara.
När vi provkörde en herrans massa V90 (och lite CC och XC för att vissa funktioner inte fanns i deras 90-bilar) så reagerade vi aldrig på någon slöhet. Blev själv förvånad över hur snabbt och smidigt det var
Så länge jag inte har mobil och nyckel i samma ficka fungerar det bra.
Men som de andra skriver, en vanesak att vänta halvsekunden när man tar i handtaget innan man öppnar.

Däremot är jag inte vän med hands free öppning av bakluckan, fungerar dåligt med den lilla nyckeln tycker jag.
Tackar för alla svar. Har inte mobilen i samma ficka, har tom testat med nyckeln i andra handen. Har försökt alla alternativ, ta tag i handtaget och hålla ett per sekunder till att ta tag i det snabbt (som funkat på andra bilar, inkl min förra VW). Den enda lösningen verkar vara att försöka ett par gånger så öppnar den till slut.
Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]

Tankat. Ska låna ut bilen till syrran fr&ari[…]

Var köpa stödbatteri?

Har märkt att start o stopp funktion slutat f[…]

A-traktor av 2,4d?

Se där ja, då kan det ju gå ialla[…]