Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gltnils
Volvo skickade ut reducerat pris på detta.
Någon som gjort detta på sin D3 2013 ?
Märkbar effekthöjning ? (D)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tycker det känns en märkbar skillnad om jag kör med släp efter en vanlig D5, jämfört med efter min Polestar D5. Då är ju skillnaden i effekt med/utan på en D5 betydligt mindre än vad den brukar vara på en D3. Det är väl så att din D3 i praktiken blir som en D5 i original, dvs. går från 163 till 215 hk? Medan min gick från 215 hk/440 Nm till 230 hk/470 Nm.
av mbc
Har det på min och jag är nöjd.
Ingen jätteskillnad men den blev klart trevligare på mellanregister.
Har en d3-13 automat.
av Schmoyoho
Värt 6900 kr för en T6 304 hk? Gamla 285hk-motorn fick annorlunda (bättre) vridkurva men hur är det på denna? Har för mig att polestar "bara" gör så att vridet fortsätter öka upp till 480 Nm, inte ändrar kurvan upp dit. Någon skillnad vid vanlig körning eller är det vid max effektuttag skillnaden märks?
Användarvisningsbild
av apersson850
På Polestars hemsida finns inte längre några effekt- och vridmomentskurvor kvar. Jag har sparat den för D5, men det är förstås inget som säger att den påminner om vad som gäller för T6.

D5 kurva

Lite kul är det allt att ett företag som är experter på effekt och vridmoment inte ens kan skriva enheten Newtonmeter korrekt.
Användarvisningsbild
av na96gen
Schmoyoho skrev:Värt 6900 kr för en T6 304 hk? Gamla 285hk-motorn fick annorlunda (bättre) vridkurva men hur är det på denna? Har för mig att polestar "bara" gör så att vridet fortsätter öka upp till 480 Nm, inte ändrar kurvan upp dit. Någon skillnad vid vanlig körning eller är det vid max effektuttag skillnaden märks?
Jag tycker det är stor skillnad, framför allt i sportläget men även till vardag tex vid en vanlig omkörning 70-90. Jag har det/haft det på båda mina 304hk T6or coh skulle inte villja vara utan det. Helt klart värt 6900kr! :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kom ihåg att det tillkommer en 1000-lapp för reg-bes också.
av Schmoyoho
apersson850 skrev:På Polestars hemsida finns inte längre några effekt- och vridmomentskurvor kvar. Jag har sparat den för D5, men det är förstås inget som säger att den påminner om vad som gäller för T6.

D5 kurva

Lite kul är det allt att ett företag som är experter på effekt och vridmoment inte ens kan skriva enheten Newtonmeter korrekt.
Antagligen är det folket på marknadsföringen som inte har koll på sina enheter. Att graferna helt har försvunnit stör mig mer än vad det stör mig att enheterna är felskrivna iallafall. Kanske blev svårt att motivera polestar för VEA om graferna fanns kvar?
na96gen skrev:Jag tycker det är stor skillnad, framför allt i sportläget men även till vardag tex vid en vanlig omkörning 70-90. Jag har det/haft det på båda mina 304hk T6or coh skulle inte villja vara utan det. Helt klart värt 6900kr! :-)-)
Gäller inte min bil men det slutade med nya fälgar för vederbörande, vilket också var vad jag var inne på att också säga. Hade dock gärna velat känna skillnaden före/efter.
VolvoB20 skrev:Kom ihåg att det tillkommer en 1000-lapp för reg-bes också.
Är väl "typ" valfritt. Tror inget händer om man inte gör det iallafall.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Schmoyoho skrev:
apersson850 skrev:På Polestars hemsida finns inte längre några effekt- och vridmomentskurvor kvar. Jag har sparat den för D5, men det är förstås inget som säger att den påminner om vad som gäller för T6.

D5 kurva

Antagligen är det folket på marknadsföringen som inte har koll på sina enheter. Att graferna helt har försvunnit stör mig mer än vad det stör mig att enheterna är felskrivna iallafall. Kanske blev svårt att motivera polestar för VEA om graferna fanns kvar?
na96gen skrev:Jag tycker det är stor skillnad, framför allt i sportläget men även till vardag tex vid en vanlig omkörning 70-90. Jag har det/haft det på båda mina 304hk T6or coh skulle inte villja vara utan det. Helt klart värt 6900kr! :-)-)
Gäller inte min bil men det slutade med nya fälgar för vederbörande, vilket också var vad jag var inne på att också säga. Hade dock gärna velat känna skillnaden före/efter.
VolvoB20 skrev:Kom ihåg att det tillkommer en 1000-lapp för reg-bes också.
Är väl "typ" valfritt. Tror inget händer om man inte gör det iallafall.
Inget händer kanske men enligt lag så måste väl ett fordon reg-bes vid sådana ändringar lr?

Hade likadant problem på vår 2010 2.4 […]

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]