Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
andersuw skrev:Behöver inte nödvändigtvis ha något med VoC att göra. Kan vara en sensor på någon låskista som inte registrerar att dörren/luckan ifråga faktiskt är låst. Kan också vara att alla låsen faktiskt inte slår till eller bara gör det ibland. Jag hade intermittent fel på låskistan på vänster bakdörr i min 02:a och det tog lite tid innan jag upptäckte att den dörren inte alltid låstes, i synnerhet som jag inte fick något larm om att bilen inte var helt låst de gånger det hände. Visserligen har min 02:a VoC den också (en av ytterst få bilar i den generationen som har det) men på den tiden kunde man bara drömma om att VoC skulle prata med en via någon smartphone-app. ;-) Dock förmodar jag att du redan kollat att det verkligen är falsklarm du får och att alla dörrar/luckor de facto är låsta när det händer.

Kollat ja och när man går in i appen så står det att den är låst...
av andersuw
oldtimersmc skrev:Kollat ja och när man går in i appen så står det att den är låst...
OK. Så om jag fattar dig rätt får du larm via VoC men när du går in och kollar i appen så säger den att bilen är låst. Är det rätt uppfattat?

Och fortsätter appen att säga att bilen är låst även sedan du sett att appen uppdaterat sig när det gäller låsfunktionen? Det här med uppdateringen kan vara lite marigt. Det händer att appen säger att den är uppdaterad när man först tittar på den. Men sedan ser man att den uppdaterar sig och då kan saker och ting ibland förändras.
Användarvisningsbild
av apersson850
Är bilen låst när du går från den? Normalt sett baserar appen sin information på hur det såg ut när nyckeln försvann från bilen. Om du inte låste då, utan gjorde det vid ett senare tillfälle, kommer appen inte ha rätt information, eftersom den för att inte dra ur batterierna i onödan inte ligger och uppdaterar sig själv stup i kvarten, utan bara när du går in och tittar på informationen senare.

Det är därför den visar "uppdaterad", för det var den när bilen parkerades, men sen uppdaterar igen, för att se om något ändrat sig.
av vilstorparn
Hej!

Är ny på det här forumet så vet inte om jag gör riktigt rätt nu, men här kommer min fråga:

Har precis köpt en begagnad V70 D4 -14 med volvo on call. Ringde till den lokala volvohandlaren och fick en pin-kod och ett Volvo-ID. När jag sedan skulle koppla ihop telefonen med bilen genom appen tog det en väldans tid innan jag till slut fick felmeddelandet att det inte går få kontakt med min volvo. Hjälpte en kollega på jobbet att komma igång med Volvo on call så jag vet att jag gjorde rätt. Ringde till Volvos support och fick till svar att min bils GSM-enhet är i standbyläge och måste låsas upp. Ringde volvohandlaren igen och frågade hur jag skulle göra. De vill att jag ska lämna in bilen så att de kan göra en felsökning, men snål som jag är så vill jag först kolla här om det finns någon med kunksap kring detta och eventuellt kan något knep för att få GSM-enheten att vakna?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har aldrig behövt göra det här, eftersom jag har haft Volvo On Call igång sen köpet av bilen, men vad händer om du går till MY CAR/Inställningar/Volvo on Call/Aktivera On Call-abonnemanget och knappar in din PIN-kod där? Fungerar det?
av Kimmen90
Väckte VOC på min bil nyligen, varit avstängt/avaktiverat i flera år. Fick en kod av supporten på Volvo som jag knappat in i bilen.

Volvo id och pinkoden du fick kanske inte har med Voc att göra.
av andersuw
Att det skulle finnas något standby-läge som måste låsas upp hos Volvo ÅF är inget jag hört talas om tidigare och det låter föga trovärdigt. Men det kan ju ha varit något tillfälligt strul med datorkommunikationen just när du provade. Jag skulle prova igen ett par gånger och vara extremt noga med att följa anvisningarna. Om det inte hjälper skulle jag kolla om något är galet i andra änden (abonnemang, hur din bil är registrerad i Volvos VoC-servrar). Fel på själva bilen är det minst sannolika om än inte omöjligt förstås.
av Johan4321
När jag hämtade ut min V70 MY16 fick den inte kontakt med VOC och supporten sa att det var anslutningsenheten som hamnat i standby-läge. Lösningen var helt enkelt att stänga av internetanslutningen och slå på den igen. Under inställningar kan man ange hur bilen ansluter till internet (bilmodem, 3G/SIM, wifi etc). Jag har för mig att det var så enkelt som att bara stänga av uppkopplingen några minuter och sedan välja rätt typ så kom enheten ur standby. (Hur du eget SIM-kort i ska det vara den anslutningen, annars är det bilmodem som gäller.)

Det var Volvo-supporten som berättade om detta, så risken är väl att det är något annat fel om de inte sa samma till dig. Men annars kan du ju höra med dem igen om det är en lösning de känner till och som kan hjälpa.
Användarvisningsbild
av joel80
vilstorparn skrev:Hej!

Är ny på det här forumet så vet inte om jag gör riktigt rätt nu, men här kommer min fråga:

Har precis köpt en begagnad V70 D4 -14 med volvo on call. Ringde till den lokala volvohandlaren och fick en pin-kod och ett Volvo-ID. När jag sedan skulle koppla ihop telefonen med bilen genom appen tog det en väldans tid innan jag till slut fick felmeddelandet att det inte går få kontakt med min volvo. Hjälpte en kollega på jobbet att komma igång med Volvo on call så jag vet att jag gjorde rätt. Ringde till Volvos support och fick till svar att min bils GSM-enhet är i standbyläge och måste låsas upp. Ringde volvohandlaren igen och frågade hur jag skulle göra. De vill att jag ska lämna in bilen så att de kan göra en felsökning, men snål som jag är så vill jag först kolla här om det finns någon med kunksap kring detta och eventuellt kan något knep för att få GSM-enheten att vakna?

Tacksam för svar!
Du har köpt en bil med VOC... Även om du köpt en begagnad ska funktionen funka om inte säljaren sagt annat. Du ska inte behöva betala för att handlaren felsöker det. Det är en reklamation på en funktion du ska ha bilen.
Så om du nu lämnar in den ska du inte behöva betala... Du har rätt till att dom fixar det kostnadsfritt enligt konsumentköplagen.
av Nelsson
Om voc varit inaktivt länge eller om abonnemanget gått ut måste bilen in på verkstad för att återaktivera voc.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]