Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
Är det nån som kan hjälpa mig att tänka rätt? Hur är det att ha 200hk med 2wd vs AWD - går 2wd bättre? Tänker att ju fler hjulpar kraften måste fördelas på, ju segare går det. Är det rätt tänkt? Anledningen till att jag undrar är att jag tänker lite på hur kraften faktiskt mäts på en t8. De marknadsför ju 407hk, men blir det verkligen det i realiteten är det är 320hk på framhjulen, och 87 på bakhjulen, som dessutom kommer från en egen motor... om man bänkar en bil med 400hk och 2wd, så bör ju resultaten visa iaf i närheten av 400hk, men om man bänkar en bil med awd och dessutom med 2 motorer så borde resultatet inte visa 400hk? Eller?
av Xanthopteryx
Det beror på nog mycket på hur AWD jobbar. Många idag är ju oftast i princip 2WD tills behovet uppstår. Så sånt längesedan AWD inte går in borde det inte vara någon märkbar förändring.
Sedan kan man ju fråga sig varför alla bara tjatar om hästkrafter hela tiden.
Jag lovar att en 150HK AWD har mycket goda chanser att klå en 250HK FWD i vinterhalkan...
Med andra ord: Man måste kunna få ner det i marken också.
av barcusmrandt
Jo men säg en t8 som sagt, det är ju ingen konventionell fördelning så sett. Plattan i mattan så får du 320 fram och 87 bak. Men blir det lixom r07hk tillsammans? och ja jag vet att vrid och att faktiskt få ner det i backen spelar roll, för att inte tala om att de 87 hästarna är elektriska som levererar 200nm momentant!
av Xanthopteryx
Om de är helt mekaniskt separerade borde det ge det du säger, förutsatt att båda ger fullt ös samtidigt.
A-traktor av 2,4d?

Se där ja, då kan det ju gå ialla[…]

v70 tdi d5252t startar inte!

Har samma problem hittade du vad felet var?

Skumt fel b230ft

Nu har jag kollat kammen, lambdan och mätt up[…]

Knock sensor? V70 2,5FT 2010

Har samma problem. Fick du ordning på det oc[…]