Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Det behövs inga bilder på hur man backar motorn med 12v.
Efter att du har fått loss bromsoket,så sitter den en kabel som går till motorn.

Följ kabeln till oket/motorn, nu ser du en koppling där kabeln ansluts.
Du kan även se en liten plast-tunga inne i kontakten, tryck på den med en liten spårmejsel samtidigt som du drar kontakten/kabeln mot dig.

När du har fått loss kabeln/kontakten som kan sitta lite trögt, så kommer du att se två poler.

Det är till dessa poler som du ansluter din 12v-källa (batteri eller laddare).

Du kan enkelt bygga en anslutningskabel med kabelskor och en bit sladd.
Jag använde ett litet 12v-batteri (som har samma typ av kontakter som motoranslutningen).
Du behöver då totalt 4 såna här: http://www.clasohlson.com/se/Flatstifts ... r150331010 och en bit kabel.

Med din nya sladd och ditt batteri kan du nu backa tillbaka motorn,och sen trycka tilllbaka kolven med en tving.
av volvofantast
least skrev:Det behövs inga bilder på hur man backar motorn med 12v.
Efter att du har fått loss bromsoket,så sitter den en kabel som går till motorn.

Följ kabeln till oket/motorn, nu ser du en koppling där kabeln ansluts.
Du kan även se en liten plast-tunga inne i kontakten, tryck på den med en liten spårmejsel samtidigt som du drar kontakten/kabeln mot dig.

När du har fått loss kabeln/kontakten som kan sitta lite trögt, så kommer du att se två poler.

Det är till dessa poler som du ansluter din 12v-källa (batteri eller laddare).

Du kan enkelt bygga en anslutningskabel med kabelskor och en bit sladd.
Jag använde ett litet 12v-batteri (som har samma typ av kontakter som motoranslutningen).
Du behöver då totalt 4 såna här: http://www.clasohlson.com/se/Flatstifts ... r150331010 och en bit kabel.

Med din nya sladd och ditt batteri kan du nu backa tillbaka motorn,och sen trycka tilllbaka kolven med en tving.
Tack så väldigt mycket för
en bra beskrivning och förklaring hur jag ska fixa detta, jag är väldigt tacksam
av TobbeViktor
Bumpar tråden lite, då jag måste byta bromsbelägg runt om på lilla V60:n.

1: Är det nån som har koll på priser för volvo original-bromsbelägg, både fram och bak?

2: Är det någon som har koll på minimimått på när bromsskivorna är nerslitna?

Är en rejäl kant, iaf på skivorna bak.
Har tyvärr inte tillgång till VIDA just nu, så jag kan kolla måtten.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]