Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LumberJack
Derank skrev:Har aldrig hört talas om en bil i modern tid som drar flera dec mindre efter 500 el 5000mil .

Käns helt osannolikt.
Nu har du hört talas om det. Tvivlar på att det är mitt körsätt som ändrats så markant.
av AndS
Vintertid med många korta körningar och frekvent användande av bränslevärmare kan nog få förbrukningskurvan att ge stora skillnader utifrån att förbrukningen inte kan särskiljas.
Användarvisningsbild
av sony
När jag skapade tråden syftade jag på bilar hekt nya 1-4 4 veckor gamla.
Användarvisningsbild
av Robbi
AndS skrev:Kan inte se någon skillnad mellan första tankningen och den senaste vid 400 mil.
Märkte inte heller någon skillnad. Det kan ju bero på att jag körde 120 mil med en gång.
av AndS
sony skrev:När jag skapade tråden syftade jag på bilar hekt nya 1-4 4 veckor gamla.
Glömde fråga vad syftet var att veta vad en bil drar de första veckorna, det är ju inte tiden utan milen som i så fall skulle påverka?
Användarvisningsbild
av sony
AndS skrev:
sony skrev:När jag skapade tråden syftade jag på bilar hekt nya 1-4 4 veckor gamla.
Glömde fråga vad syftet var att veta vad en bil drar de första veckorna, det är ju inte tiden utan milen som i så fall skulle påverka?

Syftet är att min bil drar 26l just nu medelfrbrykningen. Kollar jag individuellt på olika körningar ligher jag på ca 16 l känns lite surt att tanka fulltank och se info 400km till tom tank
av troubleshooter
Kan det inte vara så att man efter ett par hundra mil har lärt sig hur bilen ska köras, så att man där med kommer ner i förbrukning, det tror i alla fall jag är största anledningen till att man ser en minskning i förbrukning. Körde jänkare ett tag, utan problem 2 liter milen första 100 milen, men efter ett par hundra mil så låg jag och snittade på runt litern
av AndS
sony skrev:
AndS skrev:

Syftet är att min bil drar 26l just nu medelfrbrykningen. Kollar jag individuellt på olika körningar ligher jag på ca 16 l känns lite surt att tanka fulltank och se info 400km till tom tank
Har du nollställt mätaren för förardisplay med resetknappen längst ut på blinkersspaken? Bilen har ju två förbrukningsmätare, en för den i mittdisplay och sedan den i förardisplay. Eller så förstår jag nog inte riktigt, för jag har aldrig haft de värdena och nollställde båda mätsystemen när jag hämtade bilen .
Användarvisningsbild
av joel80
Enda som hände för mig på den V70 D3 jag hade, som påverkade förbrukningen, var att jag lärde mig bilen och ändrade körsättet lite och fick ner förbrukning p.g.a det. Det var första dieseln jag hade, samt att staplarna som visar förbrukningen blev ett beroende. Minskade nog snittfarten på motorväg från 125-115km/h och fick ner förbrukning med runt 15-20%.

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]