Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skrabban
Tjena!
Jag som många andra i detta forumet har ett stort dilemma med vibrationer.
Jag äger en V70 2,4d -08 med den nya karossen och har under en ganska lång tid jagat vad som skulle kunna vara fel.

Symtom: Står jag stilla med bilen och gasar så vibrerar allting i hela bilen och sätet sidan om mig dansar jitterbugg vid 900 varv. Detta kommer tillbaka vid ca 2000 varv men mycket mindre vibrationer.
När jag kör bilen så känner jag vibrationer nästan hela tiden men framförallt mellan 1900- 2100 varv ( 110-120 km/h) . Sätet skakar som fan.
Frikopplar jag i nedförsbacke känns de fortfarande kraftigt och kommer bilen upp mellan 120- 130 km/h så skakar det enormt.
De finns alltså både vid belastning, i rullning och i friläge. Sätet sidan om mig skakar mer eller mindre i alla hastigheter och vibrationerna känns i karossen dvs överallt.
Jag har bytt övre och bakre motorfäset, limmat splinesen, bytt däck, balanserat om dessa både sommar och vinterdäck och ska imorgon få bytt de nedre motorfäset.
Koppling och dubbelmassesvänghjulet (eller vad fan de hette) är bytt för ca 4000 mil sen.

Finns de någon här inne som kan ha en tanke om vad det skulle kunna vara som felas?
Jag har haft den inne på verkstad vid flertalet gånger och de har inte en aning. De har undersökt drivaxelarna och kan inte känna något onormalt glapp. Så nu vädjar jag till någon vänlig själ här inne för denna kärringen håller på att bli tokig.
Ska kanske tilläggas att den rullat 29xxx mil MEN den är pedantiskt skött och jag har alltid bytt allting som skulle bytas/ gått sönder då jag pendlar ca 22 mil om dagen.
Jag tackar på förhand!
//Skrabban
Spontant, svänghjul. Kanske svängningsdämpare (remsidans svänghjul) men det brukar föra mer till ljud än vibrationer. Att det är bytt för 4000 mil sedan är ingen garanti, var det (garanterat) nya grejer som monterades? Det är snarare en vägledning att det är nyligen skruvat med.
Skrabban skrev:De byttes i höstas på Volvo med nya delar.
Vibrationerna har dykt upp nu inte för 4000 mil sedan.
Kanske kan vara stötdämpare, bilen har ju gått ca 29000 mil skrev du. Börja med de bakre stötdämparna. Eftersom vibbarna känns som de gör. Utgår ifrån att du inte känner några vibrationer i ratten? På min gamla S80 den med gamla karossen (2001) hade jag också vibrationer i hela bilen förutom ratten. Det vibrerade i stolarna och instrumentbrädan bl a. Bytte båda stötdämparna bak och bilen blev sig själv igen. Är ju inte säkert det är det som är orsaken men eftersom du nästan bytt allt som kan relateras till såna fel så är det värt ett försök.

Läste igenom ditt inlägg en gång till och såg att du har vibbar när bilen står still också. Då faller stötdämparna bort. ?:-/
av audiot
Fel på det nya svänghjulet då felet uppkommit nu? Reservdelsgaranti?
Skulle felet ligga på drivaxlarna/knutarna så brukar det vibrera mest vid belastning.

Bilen chippad/trimmad? Krökta vevstakar/ojämn kompression?
av begell
Har du provat att frirulla i en utförbacke som är tillräckligt brant för att bilen utan drivning kan hålla en jämn fart av ca 120km/h, och då prova med olika motorvarv för att möjligen känna om vibrationerna varierar med den frikopplade motorns varv? (hemskt lång mening!)
Om jag fattar dig rätt så vibrerar den även när bilen står still och då är det ngt i motorn/svänghjul för det enda som roterar då är ju dessa saker Går den på alla 5?
Min tanke är att något motorfäste-fäste inte längre är tillräckligt stadigt utan att vibrationerna uppkommer efter detta motorfäste. Kan vara skadat vid kollision med dålig lagning, eller bara svetsfel vid tillverkning, knappast rost ännu. Efter 4000 timmar kan det mesta i värsta fall ha skakat sönder.
Minns från 80-talet när bakre vxlådsfästet rostade sönder på 140/240, det skakade rätt illa innan i värsta fall vxspaken försvann när det hela lossade.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]