perhall skrev:Att det bara är vridmomentet och att hk är fel är ju helt uppenbart fel. En 320d e46 har 280 Nm precis som en 328i e46. Men 320:n gör 0-100 på 10 sekunder och 328:an på 6,5. Undra varför? Effekten såklart! Samma med en A6 3,0TFSI 310 hk, den har 440 Nm och en 3,0TDI 218 hk har 500 Nm. Gissa vilken som är snabbast 0-100? S6 har 550 Nm och 440 hk, en 3,0TDI 272 hk 580 Nm. Gissa vilken som är snabbast i accelerationen?
Som jag skrev ovan så är formeln "effekt= vridmoment x varvtal", vridmoment är det som ger acceleration. Effekten är alltså summan av vridmoment x varvtal men finns inget vridmoment får du ingen acceleration (och ingen effekt).
Vridmomenten anges alltid som det maximala vid ett specifikt varvtal, är effekten (hp) lägre på en 320 så är det för att momentet är lägre vid högre varvtal. Det lägre momentet gör att accelerationen sjunker/är sämre. Hade du haft samma moment hela vägen så hade också effekten varit densamma

.
Jag kollade effektkurvan på en 320d, den har sin maxeffekt vid 4200 rpm och sitt maximala vridmoment vid 2200 rpm. Effekten är betydligt lägre vid 2200 rpm men jag kan lova dig att det är vid 2200 rpm som du känner störst acceleration, i takt med att varvtalet sen stiger så sjunker momentet och accelerationskraften sjunker MEN effekten är högre.