Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavB
Ytterligare en hittepåartikel av media för att generera lite fler klick. Jag drog vår vagn direkt med nya XC90:n och märkte ingen skillnad i höjd mot vår tidigare XC60. Att media bara kan köpa argumentet utan att ens undersöka saken är det som är mest skrämmande i detta fall.

Finns väl riktlinjer för hur högt dragkroken skall sitta för biltillverkare?
av Gorban
GustavB skrev:Ytterligare en hittepåartikel av media för att generera lite fler klick. Jag drog vår vagn direkt med nya XC90:n och märkte ingen skillnad i höjd mot vår tidigare XC60. Att media bara kan köpa argumentet utan att ens undersöka saken är det som är mest skrämmande i detta fall.

Finns väl riktlinjer för hur högt dragkroken skall sitta för biltillverkare?
Det finns EU-direktiv för hur högt en krok ska sitta. Terrängfordon, som XC90 klassas som i det här fallet, är undantagna från direktivet. XC90:s krok sitter tydligen minst 7 cm högre jämfört med högsta tillåtna höjd enligt direktivet.
av brynascalle
Allt detta prat om terrängfordon. Jag har lusläst mitt regbevis och överallt står det att det är en personbil. Ni som säger att det är ett terrängfordon, var hittar ni det?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av EjS
Tänkte faktisk på det när jag åkte hem från Idre efter påsk. Såg en XC90 med en lång Kabe och den lutade avsevärt.
Om man har rätt kultryck är det väl ok men det ser tokigt ut.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Gorban
brynascalle skrev:Allt detta prat om terrängfordon. Jag har lusläst mitt regbevis och överallt står det att det är en personbil. Ni som säger att det är ett terrängfordon, var hittar ni det?

Den är alltså inte registrerad som terrängfordon men när EU:s direktiv som innehåller bestämmelsen om dragkrokars höjd ska tillämpas så är vissa fordonstyper undantagna. Här räknas inte XC90 som personbil.
av brynascalle
VolvoB20 skrev:
Kan man få den som semielektrisk, och få den att platsa under/bakom bakre kjolpaketet så är jag på. [WINKING FACE]

av Boozer87
rrc54135 skrev:Nu pratas det ju även om V90 CC i denna kategori så jag fyller på. Förstår inte problemet då min ligger rakt o snyggt med husvagn efter...
Var ute med husvagnen i påsk. Blev en blandning med fin o torr E4, smala krogiga smålandsvägar och branta grusvägar med snö.
Är väldigt imponerad av V90 CC som dragbil.
Går väldigt stabilt på vägen och inga problem på branta smala grusvägar i offroad-läge :-)-)
Ca 65 mil och ett snitt på 0,94 i förbrukning med 1700 kilo husvagn efter.
Helt enkelt en mycket trevlig upplevelse trots snö och terrängkörning med husvagn utan att det tar i längst bak...
Har en v90 cc med en knaus 750 bakom. Upplever tyvärr bakhäng på vagnen och lite oroligare "gång" än med min
Xc70 my15, min teori var att jag fått ett drag för vanliga v90 men min säljare sa vid tidpunkten att det var
Omöjligt för att till den så var draget restnoterat . Kluven. Hur ska jag som köpare veta vad som är rätt och fel?
av Ubbe76
Jag funderar på att skaffa mig en XC90, brukar dra omkring på en Kabe 780 och är lite rädd för dragets höjd. Jag provkörde en i helgen med luftfjädring, draget satt på 51cm till toppen. Vagnen var i princip rak lite tendens till baklut, gick stabilt i 110km/h så körningen är jag inte orolig för. Det är jag är rädd för att bakänden ska ta i marken lite då och då...
20170514_195403.jpg
20170514_195403.jpg (228.38 KiB) Visad 1089 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det där ser ju svinbra ut. Rakt och fint. Bättre kan det väl inte vara ?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]